Daniel Dackemo
Daniel Dackemo, 29 år. Kommer från Piteå och pluggar till systemvetare, andra året.

Fritidsintresset blev till studier

Han valde mellan läkarlinjen och systemvetenskap. Slutligen var det intresset för datorer som fick avgöra, Daniel Dackemo läser numera systemvetenskap vid Luleå tekniska universitet.

– Det är svårt att skilja studietid från fritid eftersom jag tycker det här är så fantastiskt roligt, säger Daniel Dackemo.

– Jag har ett genuint intresse för datorer och vill hela tiden bredda mina kunskaper. Och det får jag möjlighet att göra på den här utbildningen.

Vad är systemvetenskap?

– Det är ett mycket mjukare ämne än man kan tro, vi läser mycket teori och modellering och det är egentligen ganska lite programmering. En systemvetares uppgift är snarare att rita och designa det som programmeraren ska göra, förklarar Daniel Dackemo.

– Där det finns IT behövs en systemvetare.

Att läsa systemvetenskap vid Luleå tekniska universitet innebär stor valfrihet. Du kan till exempel läsa på campus eller på distans, du kan välja mellan en högskole-, kandidat- eller magisterexamen och du kan läsa hel- eller halvfart. Daniel Dackemo siktar mot en kandidatexamen och läser utbildningen på distans. Trots det tillbringar han ändå en dag i veckan på campus.

– Att studera på distans kräver disciplin, men det är helt kanon när det fungerar. Eftersom jag uppskattar den sociala biten åker jag gärna till campus och umgås med folk. Motivationen och energin dör om jag bara sitter hemma.

Möjlighet att påverka

Daniel Dackemo lyfter också fram en annan fördel med utbildningen, möjligheten att välja egna kurser.

– Då kan du skaffa din egen spetskompetens. Jag har till exempel läst mycket ekonomi eftersom jag hoppas kunna starta eget i framtiden.

Majoriteten av de datarelaterade kurser som Daniel Dackemo läst, har genomförts i projektform. Det ställer krav på samarbetsförmågan.

– Man får träna på att nå konsensus och att ta ansvar för just sin del av kakan. Jag tycker det ger oerhört mycket att arbeta i projekt, man lär sig betydelsen av att alla är olika, att allas resurser och kompetenser måste tas till vara.

Publicerad: 10 april 2012

Luleå tekniska universitet