Quadcopter, Luleå tekniska universitet  Fotograf: Linda Alfredsson
Projektgruppen som tagit fram en quadcopter för inspektering av gruvschakt. Studenterna pluggar teknisk fysik och elektroteknik och datateknik och heter Emil Lundell, Fredrik Grönlund, Henrik Tjäder, Daniel Björk, Lars Jonsson, Max Unander och Kamal Alkahwati.

Spännande tekniklösningar i studentprojekt

En quadcopter för gruvinspektion, ett roder för att mäta krafter i vatten och en bil med multikärnig processor. Tre studentprojekt med tekniska lösningar för luften, vattnet och på land har visats upp i Vetenskapens hus.

Det är studenter på civilingenjörsutbildningen i datateknik med inriktning industriella datorsystem och studenter på civilingenjörsutbildningen i teknisk fysik och elektroteknik som haft redovisning av sina projektarbeten. Samtliga projektarbeten handlade om applikationer av inbyggda system i fordon, i det här fallet en quadcopter, en modellbil och en segelbåt.

Kamal Alkahwati är projektledare för projektet Quad copter. I det projektet har studenterna utvecklat en prototyp av en drönare som kan användas för inspektion och mätning av gruvschakt. På drönaren sitter en laserscanner som ger en 3d-modell av den svåråtkomliga miljön.

– Vi har byggt en quadcopter med tillhörande mjukvara och elektronik. Med hjälp av quadcoptern ska man effektivt kunna mappa upp ett gruvschakt. I dagsläget måste man borra väldigt långt in i berget för att få en bild av hur gruvschaktens utseende förändras med tiden, säger Kamal Alkahwati.

Vad är det roligaste med att jobba i projekt?

– Att man som grupp har väldigt mycket kunskaper och att man kan dela sig av dem och lära sig av varandra, det har varit väldigt intressant. Sedan är det en väldigt fin känsla när ett gäng (nästan) färdiga ingenjörer slår ihop sina huvuden och gör precis det som vi ska göra – lösa problem.

Vilka har varit de största utmaningarna?

– Att skapa ett system där många delar är beroende av varandra, både mjukvara och hårdvara. Det har varit väldigt givande – och irriterande så klart – att stöta på buggar och försöka lösa dem.

Alpha car, Luleå tekniska universitet  Fotograf: Linda Alfredsson
Projektgruppen Alpha car: Kristoffer Riddarström, Johan Aasa, David Eng, Fredrik Nordin, Andreas Heffsten, Mattias Wallin, Axel Halen, David Boman och Pontus Ridderström. Saknas på bilden gör William Mokhlef.

Pontus Ridderström har projektlett Alpha car-projektet, ett projekt som syftat till att testa möjligheten att använda en kraftfull flerkärnig dator för att centralisera funktionaliteter i bilar. Tekniken har satts in i en radiostyrd modellbil.

– Ett problem inom bilindustrin är att det finns för många små datorer i dagens bilar. Vi implementerade kontrollsystem som aktivt assisterar föraren vid körning: TC (antispinn) och ABS (antiblockeringssystem), säger Pontus Ridderström.

Vad har varit roligast under arbetet med projektet?

– Att köra bilen och se tydliga resultat då våra kontrollsystem är påkopplade jämfört med då de är avkopplade, till exempel skillnaden mellan aktiv antispinn och bortkopplad antispinn.

Det tredje projektet som presenterades heter Dinghyprojektet. I Dinghyprojektet mäts bland annat vattnets tryck på ett båtroder i syfte att ta reda på hur båten påverkas av krafterna i vattnet. Förhoppningen är att vetskapen om vad som händer under vattenytan kan förbättra kunskaperna hos till exempel en seglare.

Taggar

Sidansvarig och kontakt: Linda Alfredsson

Publicerad: 27 december 2016

 

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,6 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 800 anställda och 15 000 studenter.

 

Luleå tekniska universitet • 971 87 Luleå • Orgnr: 202100-2841 • Telefon: 0920 49 10 00 • Fax: 0920 49 13 99 • Studenttorget: 0920-49 20 00
E-post allmänna ärendenFrågor om studier • Om webbplatsen  • © Luleå tekniska universitet 2016