Alexandra Tsampikakis
Alexandra Tsampikakis, 24 år. Kommer från Östersund och pluggar till civilingenjör i datateknik, fjärde året.

Fullträff med kunskap om datorer

För Alexandra Tsampikakis var datateknik inget självklart val. Men hon testade, fastnade för ämnet och ångrar sig absolut inte.

– Är du det minsta intresserad – våga prova!

Efter gymnasiet bestämde sig Alexandra Tsampikakis för att hon ville bli civilingenjör. Eftersom hon gillar vinter och snö föll valet på Luleå tekniska universitet, hon ville ”absolut norrut”. Att det blev just datateknik var däremot en slump, hon hade inga speciella förkunskaper och beskriver sin relation till datorer som högst alldaglig.

– Det går inte att veta på förhand vad som är roligt och vad som passar just dig. För mig blev datateknik helt rätt, säger Alexandra Tsampikakis.

– Jag tror det är bra att vara open-minded. Det värsta som kan hända är att du inte trivs, hoppar av och åker hem igen. Då har du i alla fall gett utbildningen en chans.

Vad är datateknik?

– Vet du hur många datorer det finns i en ny bil? frågar Alexandra Tsampikakis retoriskt.

– Mellan 80 och 100 stycken. Och de här datorerna ska skicka information mellan varandra eller utföra en instruktion, det är vad datateknik handlar om! Just nu lär vi oss till exempel att bygga kretskort till ett elektroniskt trumset, vi bygger kommunikationen mellan trumman och datorn.

I framtiden hoppas Alexandra Tsampikakis på ett arbete inom fordonsindustrin. Under vårterminen 2011 fick hon en försmak då hon deltog i studentprojektet Baldos. I projekt Baldos utvecklar civilingenjörsstudenter en bränslesnål konceptbil.

– Det var superkul och jag lärde mig jättemycket. Vi från datateknikutbildningen hade hand om elektroniken och mjukvaran.

Vad gör du när du när du inte pluggar?

– Jag hänger mest med kompisar. En stor fördel med LTU är närheten till allt. Nästan alla mina vänner bor på campus, då är det enkelt att vara spontan och hälsa på varandra.

Sidansvarig och kontakt: Peter Olofsson

Publicerad: 16 februari 2012

Uppdaterad: 19 september 2013

Luleå tekniska universitet