Bild; LTU Studenterna i Team Baldos
Maria Rodiouchkina, Amin Qaadoun, Carl Burman, Mathias Johansson, Erik Nilsson, Rasmus Nordström och Henrik Pettersson utgör LTU-studenter i Team Baldos

Jobb och tester in i det sista för Team Baldos

Studenterna från Luleå tekniska universitet som ingår i Team Baldos har genomfört tester in i det sista på sin lilla lingonröda bil Baldos. På fredagen gjordes tester på Arcushallen i Luleå och på lördag eftermiddag bär det av till Rotterdam i Holland för att tävla i årets upplaga av Shell Eco Marathon.

Maria Rodiouchkina, LTU-studenternas projektledare

- Det har varit roligt att jobba och vi har lagt ner jättemycket tid. Man vill ju göra bra och man har ett konkret mål. Vi ska tävla i Shell Eco Marathon och man har bara en chans, säger Maria Rodiouchkina, LTU-studenternas projektledare.

Hon berättar att planeringen har varit minutiös de sista veckorna och allt har gåtts igenom grundligt med hjälp av ett flödesschema för att synkronisera olika delar. Till att börja med hade studenterna i teamet ansvar för varsitt ansvarsområde som motor, generator, elmotor osv., men på slutet blev det teamwork för hela slanten.

I år, till skillnad från tidigare, består Team Baldos enbart av civilingenjörs studenter som går sitt tredje år på maskinprogrammet. Tidigare år fanns medverkan från flera program. 

Baldos testkördes på Arcushallen i Luleå

Avsikten med de tester som gjorts i förväg, först på F 21 i Luleå för en vecka sen och på fredagen på Arcushallen, var att kalibrera och finjustera de olika delarna i bilen. Årets upplaga av Baldos bygger på samma princip som tidigare genom att den är en s k seriehybrid. Den drivs dels med en motor som går på etanol, som via en generator laddar ett batteri av kondensatorer. Energin från kondensatorerna driver i sin tur en

elmotor som växelvis med etanolmotorn driver bilen. I år har teamet, till skillnad från tidigare köpt in det som har med elektronik att göra, bl a något som kallas PLC som är en programvara som via reläer styr laddningen av kondensatorerna och automatiskt startar elmotorn.  Det är även ny explosionsmotor i bilen.

- Vi har bytt till en betydligt robustare motor är tidigare. Den motor vi har nu har dubbelt så hög kapacitet jämfört med förra gången Baldos tävlade i Shell Eco Marathon, säger Erik Nilsson, student och tekniskt ansvarig i projektet. 

Baldos körs i år av LTU-studenten Rasmus Nordström

Det är en lite större variant på mopedmotor och en ordentlig konstruktion för att vara till moped, eller snarare vespa som nu sitter i Baldos. Den är på 50 kubik jämfört med den på 25 kubik som fanns i bilen förra gången Baldos deltog i Shell Eco Maraton. Detta maskineri testades en sista gång på Arcushallen under fredagen och årets förare av bilen är Rasmus Nordström. 

- Det känns verkligen spännande och kul att få åka iväg till Holland och köra den här bilen i tävlingen, säger han.

Sidansvarig och kontakt: Leif Nyberg

Publicerad: 11 maj 2012

Kommande 7 dagar >

Luleå tekniska universitet