Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Institutionens forskning och utbildning är samhällsaktuell och efterfrågad. För att erbjuda intressant, relevant samt spännande forskning och utbildning arbetar vi med ständig utveckling som svarar mot den efterfrågan som finns inom hälsa och lärande. Inom ramen för institutionens tio forskningsämnen finns möjligheter att skapa spännande tvärvetenskapliga samarbeten.
Våra utbildningar
Vi utbildar för framtiden inom skola och hälso- och sjukvård. Våra utbildningar är viktiga för samhället och våra studenter mycket efterfrågade.
Forskning
Här finns forskning om allt från projekt som utvecklar skolan i praktiken, till grundforskning om neurologiska sjukdomar. Läs mer om våra tio forskningsämnen och pågående projekt.
Organisation
Vid institutionen finns tre avdelningar: avdelningen för hälsa medicin och rehabilitering, avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik samt avdelningen för omvårdnad och medicinsk teknik.
Nyhet
Ny flexibel ämneslärarutbildning startar hösten 2024
Fler lärare behövs, inte minst i norra Sverige. Nu satsar Luleå tekniska universitet på en ny ämneslärarutbildning, med distansundervisning och stor flexibilitet i samverkan med andra lärosäten.
Nyhet
Äventyrare, mästare och snart specialistsjuksköterska
Äventyraren Johanna Davidsson åkte skidor ensam till Sydpolen på rekordtid. Nu imponerar hon i Mästarnas mästare samtidigt som hon studerar till specialistsjuksköterska vid Luleå tekniska universitet.
Nyhet
Kortare väg till förskollärarexamen med ny utbildning
Nu startar en utbildning som kan bidra till att minska bristen på förskollärare. Den som har erfarenhet av att jobba med barn får en kortare väg till förskollärarexamen.
Utbildning på forskarnivå
På institutionen för hälsa, lärande och teknik hittar du en nyskapande och utvecklande forskningsmiljö. Här finns forskarutbildning inom flera forskningsämnen och flera forskarskolor.
Skolsamverkan
Vi har nära samverkan med skolor och förskolor både inom utbildning och forskning. Här utbildas framtidens lärare och här sker forskning för att utveckla skola och undervisning på vetenskaplig grund.