"Dubbelprofessor" Jan Lundberg nyligen utsett som professor i drift och underhållsteknik , och hans doktorand Rajiv Dandotiya.

LTUs forskning sparar stora pengar åt gruvföretag

Det är mycket dyrt för gruvföretag att byta infodringar till kvarnar när de nötts ut på grund av slitage. Men nu har forskare vid Luleå tekniska universitet, i samarbete med gruvföretaget Boliden Mineral AB, kommit på en helt ny metod som kan räkna ut vilka bytesintervall som är optimala. En intressant lösning för hela världens gruvföretag.

- Som det ser ut nu kommer vi förmodligen att skaffa oss en helt annan framförhållning och det innebär direkt pengar för oss så jag är väldigt  nöjd med detta, säger Jonas Fjellner projektledare vid Boliden Mineral AB.
Att hitta en lösning på ett knivigt underhållsproblem åt gruvföretaget Boliden Mineral AB var utgångspunkten för de båda LTU-forskarna, professor Jan Lundberg och hans doktorand Rajiv Dandotiya. I projektet ingår även det finska gruvföretaget Metso Minerals. Nu har LTU-forskarna utvecklat en modell, som med stöd i redan befintliga data från en industriell process, kan räkna ut ett optimalt tillfälle då det är lämpligt att byta ut infodringen till kvarnar som används i gruvföretagens anrikningsverk. Det är en lösning som branschorganisationen Underhållsföretagen nyligen har givit ett fint pris.

- Ja vi är jätteglada över att ha fått priset, för det är ett kvitto på att det är ett bra arbete som vi har gjort och det kommer att underlätta för oss när vi ska söka nya forskningsmedel och det är givetvis även en stimulans för doktoranden, säger Jan Lundberg nyutnämnd professor i drift- och underhållsteknik med inriktning mot produktutveckling för minskat underhåll. Han är även sen tidigare professor i maskinelement.

Infodring i kvarn synas.

Kvarnar i gruvbolagens anrikningsverk är klädda invändigt i gummi, vilket kallas kvarninfodring. Det är där som malmstycken rullar runt, mals och samtidigt nöter på materialet. Att byta kvarninfodring är mycket kostsamt, främst beroende på att det blir stopp i produktionen, men även att ersätta själva infodringen liksom diverse kringarbeten. Kan man förutse bästa tidpunkter för underhåll, till så låg kostnad som möjligt är mycket vunnet med andra ord.

Kurvan visar optimalt tillfälle att göra underhåll i förhållande till olika processdata.

Genom att den nya modellen använder processdata som redan finns över flödet genom kvarnen, t e x partikelstorlek, behöver man inte göra några kontinuerliga mätningar av slitaget. Modellen som LTU-forskarna utvecklat, och som i fallet Boliden även utvecklats till en prototyp där man haft möjlighet att demonstrera och testa, öppnar möjligheter att utveckla en världsprodukt med stor marknadspotential.

- Jag tror själv att det här har enormt goda förutsättningar att bli en världsprodukt. Alla gruvbolag måste ju vara intresserade av det här när det är så mycket pengar som man sparar, säger professor Jan Lundberg.

Forskningsprojektet är långt ifrån slutfört med nuvarande resultat, utan kommer att pågå ungefär två år till. Då kommer det bland annat att omfatta fler olika slags malmer och ta hänsyn till relevanta data för dessa som matas in i modellen med målet att hitta rätt tillfälle för byte av kvarinfodring.

Publicerad: 28 mars 2011

Luleå tekniska universitet