
Kvinnliga teknikstudenter från Sverige, Italien, Spanien och Österrike har deltagit i projektet.
5 december 2023
Projekt för fler kvinnor inom naturvetenskapliga utbildningar
Kvinnor är underrepresenterade inom den naturvetenskapliga branschen. Trots flera insatser väljer kvinnor och flickor bort utbildningar och yrken inom naturkunskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – det som på engelska förkortas STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Luleå tekniska universitet har under två år drivit ett projekt för att stärka de kvinnliga STEM-studenterna och göra STEM-kurserna mer attraktiva för kvinnor.
– Vi vill minska könsskillnaden inom STEM-utbildningarna och även integrera konstnärligt tänkande i den traditionella STEM-läroplanen. Man brukar prata om STEAM, där A står för Arts, säger Nuru Jingili, postdoktor vid avdelningen Datavetenskap på Luleå tekniska universitet.
STEAM är också ett pedagogiskt arbetssätt där man i utbildningen integrerar de fem ämnena och jobbar med en aktiv och undersökande metod för lärande.
– Genom att komplettera de tekniska och vetenskapliga läroplanerna med andra nyckelkompetenser hoppas vi på fler kvinnliga studenter som i sin tur kan bli framtidens ledare och forskare, säger Nuru Jingili.
Resultat från projektet
Projektet har tagit fram ett VR-spel (virtual reality) som kombinerar STEM och konstnärligt tänkande för att göra lärandet engagerande, interaktivt och roligt. I processen fram till färdigt spel har kvinnliga teknikstudenter från Sverige, Italien, Spanien och Österrike deltagit. Mer information om VR-spelet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Fler resultat:
- Ramverk
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som gör det möjligt för studenterna att bedöma och stärka sina färdigheter i konstnärligt tänkande.
- Handbok
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. med utbildningsmetodik som erbjuder nya perspektiv till både lärare och studenter i hur konstnärligt tänkande ska integreras i STEM.
- Certifieringssystem
– Det här är viktiga steg på vägen för att öka andelen kvinnor inom den naturvetenskapliga branschen. Nu fortsätter det lika viktiga arbetet med att implementera våra nya kunskaper, säger Solomon Oyelere, biträdande professor vid avdelningen Datavetenskap.
- Projektets namn: WeSTEAM - Empowering Women in STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Math) through "Art Thinking".
- Samordnare: Luleå tekniska universitet.
- Projektpartners: Changemaker Educations (Sverige), Ars Electronica (Österrike), Espronceda (Spanien), Sineglossa (Italien).