
14 mars 2024
Kortare väg till förskollärarexamen med ny utbildning
Nu startar Luleå tekniska universitet en utbildning som kan bidra till att minska bristen på förskollärare. Den som har erfarenhet av att jobba med barn får en kortare väg till förskollärarexamen, och har möjlighet att fortsätta arbeta under utbildningens gång.
Utbildningen erfarenhetsbaserat förskollärarprogram startar hösten 2024 och möter den stora efterfrågan som finns på utbildade förskollärare. Undervisningen sker på deltid och distans, med tidigt planerade dagar för undervisning och campusträffar. Tanken är att det ska vara möjligt att fortsätta arbeta i förskolan på deltid under utbildningen.
– I våra kontakter med huvudmän för förskolor, kommuner och privata, har vi märkt en stor efterfrågan på en sådan här utbildning. Vi är glada att nu kunna möta det behovet. Det ligger också i linje med regeringens proposition om möjlighet till det livslånga lärandet i högre utbildning, säger Maria Johansson, prefekt vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik.
Erfarenhet valideras och nya perspektiv läggs till
Utbildningen vänder sig till den som har tidigare yrkeslivserfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan, minst tre år på heltid eller sex år på minst halvtid. Erfarenheten valideras innan antagning för en kortare väg till examen. I grunden är målen för en förskollärarexamen likadana som i det vanliga förskollärarprogrammet, men med tillägg om att kritiskt granska sitt förhållningssätt, samband mellan teori och praktik och att få in ett vetenskapligt perspektiv.
– Det är jätteviktigt att ta vara på den erfarenhet som finns och erbjuda den här utbildningen till personer som redan känner glädjen i att jobba med barn. Jag hoppas de kommer märka att yrkeslivet efter examen blir ännu roligare. Det ger fler dimensioner i arbetet, en trygghet i yrkesrollen och en säkerhet i att du vilar ditt arbete på vetenskaplig grund. Som förskollärare har du ett större ansvar att leda förskolans utbildning och undervisning vilket avspeglas i programmets kurser. Utbildningen ger dessutom en lärarlegitimation som innebär tryggare anställningar, högre lön och fler karriärvägar, säger Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik och utbildningsledare för förskollärarprogrammen vid Luleå tekniska universitet.
Upplägg för att underlätta för studenter och arbetsgivare
Jan-Erik Backman är skolchef för förskolan i Bodens kommun och välkomnar den nya utbildningen.
– Det är svårt att hitta personal, och kommer bli ännu mer utmanande i och med industrisatsningarna. Konkurrensen om arbetskraft är stenhård. Vi tror att vi behöver satsa på dem som redan har insikt i hur det är att jobba i förskolan. Att en erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning startar på hemmaplan är väldigt positivt. Vi kommer absolut att uppmuntra vår personal att söka och skapa förutsättningar för att de ska kunna studera, säger Jan-Erik Backman.
Genom programmets upplägg vill Luleå tekniska universitet underlätta för både studenter och arbetsgivare.
– Vi hoppas många studenter ska kunna ha överenskommelser med sin arbetsgivare om att studera på deltid. Tillsammans kan vi möta utmaningarna i kompetensförsörjningen och bidra till att fler jobbar i det viktiga och roliga yrke som förskollärare är, säger Susanne Westman.
Om utbildningen erfarenhetsbaserat förskollärarprogram:
Studenter läser 155 högskolepoäng på 3,5 år, på 75 procents studietakt. 55 högskolepoäng får valideras mot tidigare yrkeslivserfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan vid antagningen och utbildningen leder till 210 högskolepoäng förskollärarexamen. Utbildningen sker i huvudsak på distans med en till två campusträffar per termin, två till tre dagar per träff. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) kan ske nära hemorten, och kan även ske på den förskola där man arbetar men på annan avdelning och med en utsedd handledare.
Kontakt
Susanne Westman
- Universitetslektor, Excellent lärare
- 0920-493117
- susanne.westman@ltu.se
- Susanne Westman