
Fiona Loudoun har disputerat i arbetsterapi med en avhandling om barns digitala lek.
5 juli 2024
Ny forskning visar barns perspektiv på digital lek
Vilka möjligheter erbjuder lek i den digitala världen barn, ur barns perspektiv? En ny avhandling har utforskat hur barn i olika åldrar upplever att spela datorspel. Genom spelandet fick barn flera positiva upplevelser, som vänskap, frihet, möjlighet att utforska sin identitet och en plats att koppla av.
Digital lek är numera en del av barns och ungas vardag, en vardag som ser annorlunda ut än när många vuxna var barn. I en ny avhandling i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet har Fiona Loudoun tittat närmre på en aspekt av datorspel som till stor del saknats i tidigare forskning – barnens perspektiv. Hur barn upplever spelandet och varför de väljer lek i den digitala världen. Under forskningens gång har hon själv ändrat åsikt om barns spelande.
– Som arbetsterapeut ansåg jag att digitalt spelande var någonting vi behöver förhindra. Men jag har ändrat mig. Lek i det digitala rummet ger barnen mycket, den verkliga frågan är hur samhälle och föräldrar kan hjälpa barnen att hitta en balans och skapa dialog runt användandet, säger Fiona Loudoun.
Avhandlingen är en del av ett internationellt projekt som undersöker olika aspekter av lek, P4Play, och Fiona Loudoun har gjort sin forskning både vid Luleå tekniska universitet och University College Cork. I avhandlingen har hon intervjuat irländska barn i åldrarna 7–17.
Valmöjligheter, kreativitet och ansvar
Spelen som barnen använde var till exempel Minecraft, Fortnite och Adopt me. Det digitala rummet erbjöd barnen möjligheter att göra egna val, till exempel vilken karaktär de skulle vara eller vilka material de skulle använda. Men också ett utrymme där de kunde utmana sig själva, hantera ansvar och ta ansvar för sig själva och sina resurser. Barnen fick också möjligheter till flexibilitet och variation utifrån hur spelen var utformade, och utlopp för kreativitet och fantasi.
– Yngre barn konstruerade sin digitala värld med hjälp av konkreta digitala objekt, och äldre barn bebodde och levde i sin värld online, säger Fiona Loudoun.
Intervjuerna visade att den sociala aspekten är viktig. Spelen är en plats att upprätthålla och knyta nya vänskapsband. Det finns också en frihet att utforska sin identitet och en möjlighet att skapa kontakter över hela världen. För de äldre barnen är spelvärlden också en möjlighet att koppla av från den verkliga världens press, en plats för hälsa och välbefinnande. De som intervjuades i avhandlingen var också medvetna om vikten av att skapa en balans och inte låta spelen ta över hela livet.
– De som spelar för mycket är en minoritet, men hur man hanterar spel som en del av barnens vardag kan fortfarande vara en utmaning för många föräldrar. Att begränsa skärmtiden är inte tillräckligt eftersom det inte skiljer mellan att spela och att titta, vilket för barn är helt olika sätt att använda skärmen, säger Fiona Loudoun.
”Vi behöver dela barnens digitala värld”
Intervjuerna skapade ett forum för barn att öppet berätta om sina upplevelser av den digitala världen. Men barnen uttryckte också att de inte nödvändigtvis pratade med sina föräldrar eftersom de inte förstod.
– Vi behöver börja med att dela barnens digitala vardag och ha en dialog runt den. Genom att dela och förstå blir det lättare att hjälpa dem hitta en balans och hitta hälsosamma sätt att spela och förhålla sig till spelandet. Det handlar mindre om skärmtid och mer om vad som händer i den digitala världen, säger Fiona Loudoun.