25 september 2024
Ny studie visar att programmering stärker matematikundervisningen
Gymnasieelever som använder programmering för att lösa matematiska problem visar ökad förmåga att samarbeta och utveckla sitt matematiska tänkande, enligt ny forskning från Luleå tekniska universitet och Luleå gymnasieskola.
Forskare har undersökt hur elever som är framstående inom matematik använder sig av programmering för att synliggöra sitt matematiskt tänkande och hur kod bidrog till deras samarbete.
– Vi har sett att programmering kan fungera som en bro mellan elevernas matematiska tänkande och deras samarbetsprocesser. Det skapar nya möjligheter att kommunicera och förstå matematiska begrepp, säger Timo Tossavainen, professor i matematikens och naturvetenskapernas didaktik.
Forskarna följde tre grupper av gymnasieelever som arbetade med att lösa uppgifter relaterade till integraler. Genom att använda programmering kunde eleverna se hur deras lösningar påverkades av små förändringar i koden, vilket hjälpte dem att utveckla djupare insikter om de matematiska begreppen.
– Programmering gör matematiken mer visuell och konkret för eleverna. De kan se hur olika funktioner påverkar deras resultat och diskutera dessa observationer med sina klasskamrater, säger Timo Tossavainen.
Eleverna tenderar att acceptera en lösning som korrekt om de kan verifiera den via programmeringskoden, vilket leder till nya sätt att tänka och resonera kring matematik.
– Vi hoppas att resultatet kan inspirera till mer omfattande användning av programmering i matematikundervisningen, inte bara för att förbättra tekniska färdigheter, utan även för att främja elevernas matematiska förståelse, säger Timo Tossavainen.
Denna studie är ett viktigt steg i att förstå hur modern teknik kan stödja matematiklärande och bidra till att förbättra utbildningen för framtidens ingenjörer och forskare.
Kontakt
Timo Tossavainen
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493698
- timo.tossavainen@ltu.se
- Timo Tossavainen