
Françoise Dubois och Peter Parnes får pedagogiska priset 2024.
11 oktober 2024
De får universitetets pedagogiska pris
Årets pedagogiska pris går till Françoise Dubois, universitetsadjunkt i pedagogik och Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem.
Françoise Dubois är en inspirerande kraft inom utbildningen och skapar lärandemiljöer där interaktivitet, delaktighet och reflektion står i centrum. Peter Parnes har gjort betydande insatser inom datateknikområdet och strävar efter att förena akademiska studier med ny teknik. Så inleds motiveringarna till varför Françoise Dubois och Peter Parnes får universitetets pedagogiska pris 2024.
Det pedagogiska priset delas ut till lärare som gjort enastående insatser för någon av Luleå tekniska universitets utbildningar.
– I kvalitetsarbetet runt program och kurser vill universitetet premiera lärare som på bästa sätt utvecklar och bidrar till god utbildning, god lärandemiljö och ökad kvalitet i lärandet, säger Sara Thorgren, vicerektor för utbildning och kvalitet, som ingår i bedömargruppen.
Det är två glada pristagare som tar emot beskedet.
– Jag känner mig glad och tacksam för utmärkelsen och framför allt för att delaktighet, reflektion och meningsfullhet uppmärksammas och värdesätts i och med den. Det stärker min vilja att tillsammans med mina fantastiska kollegor fortsätta arbeta med en hållbar undervisning genom att skapa miljöer som gynnar estetiska lärandeprocesser och djuplärande, säger Françoise Dubois.
– Jag är hedrad över att få Luleå tekniska universitets pedagogiska pris. Ett bevis på hur AI och innovativt lärande kan forma utbildningen och inspirera till pedagogisk utveckling, säger Peter Parnes.
Priserna delas ut på universitetets prisceremoni den 7 november.
Motivering Françoise Dubois
”Françoise Dubois är en inspirerande kraft inom utbildningen, med sitt outtröttliga arbete för att skapa lärandemiljöer där interaktivitet, delaktighet och reflektion står i centrum. Med sin förmåga att integrera teori och praktik på ett levande sätt, inspirerar hon sina studenter att engagera sig djupt i sitt lärande. Hennes innovativa användning av AI som ett pedagogiskt verktyg har inte bara berikat studenternas lärande utan också visat hur teknik kan stärka, snarare än hota, deras utveckling.
Genom att fokusera på gemensam reflektion och pedagogisk dokumentation, höjer Françoise utbildningskvaliteten och är en sann förebild inom sitt område.
Françoise tilldelas priset för förnämlig insats till gagn för utbildning genom att synliggöra lärandeprocesser och aktivt engagera studenter i ett reflekterande och meningsfullt lärande.”
Motivering Peter Parnes
”Peter Parnes har gjort betydande insatser inom datateknikområdet och strävar efter att förena akademiska studier med ny teknik. Genom sina initiativ kring pedagogiska projekt har han skapat en inkluderande och stödjande lärandemiljö som främjar studenters självständighet.
Peters forskningsinsatser kring teknikens roll för lärande har bidragit till att sprida pedagogisk kunskap både inom och utanför akademin, och hans engagemang i implementeringen av AI på universitetet vittnar om hans intresse för sambandet mellan teknik och pedagogik.
Peter tilldelas priset för förnämlig insats till gagn för utbildning genom att skapa en lärandemiljö där alla studenter kan delta och genom sitt engagemang för framtidens lärande.”