19 december 2024
Finska, meänkieli och samiska behöver en självklar plats i skolan
En ny doktorsavhandling från Luleå tekniska universitet visar att svenska är det språk som dominerar i undervisningen och skolans visuella uttryck vilket osynliggör de nationella minoritetsspråken och förstärker svenskans starka position. Denna studie har fokuserat på de nationella minoritetsspråken finska, meänkieli och samiska.
Resultaten belyser att de nationella minoritetsspråken behandlas som enskilda moment i undervisningen, snarare än att integreras i det dagliga skolarbetet. Ett exempel är en skola i Norrbotten där minoritetsspråken är synliga i skolans entré, men osynliga i andra delar av byggnaden. För äldre elever riskerar det att sända signaler om att flerspråkighet är mer accepterat i relation till yngre barn.
– Grundskolan har en viktig roll i att stödja och främja minoritetsspråken, men mina resultat visar att det inte efterlevs i relation till språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språken behöver inkluderas som en naturlig del av skolans kultur i vardagliga aktiviteter och den visuella skolmiljön, säger Theres Brännmark.
Avhandlingen bygger på analyser av läroplaner, observationer av en skolmiljö, intervjuer med lärare samt elever och lärarstudenters reflektioner kring deras språkliga erfarenheter. Lärarna i studien ser möjligheter att arbeta mer inkluderande med minoritetsspråken men pekar på behovet av tydligare riktlinjer, utbildningsmaterial och kunskap. Deltagarna med minoritetsspråkserfarenheter i studien beskriver en språkförlust och behovet av att återerövra språket, något som skolan kan spela en viktig roll i att stödja.
Studien visar att den enspråkiga svenska normen i skolan befäster maktstrukturer som försvårar användningen och utvecklingen av minoritetsspråk. För att uppnå social rättvisa och språklig hållbarhet föreslår Theres att skolan aktivt behöver utmana normen och inkludera minoritetsspråken i både policy och praktik.
– Att ge minoritetsspråk en självklar plats i undervisningen stärker inte bara elevernas språkliga och kulturella identitet utan bidrar också till ett mer rättvist och inkluderande samhälle, säger Theres Brännmark.
Kontakt
Theres Brännmark
- Universitetsadjunkt
- 0920-493632
- theres.brannmark@ltu.se
- Theres Brännmark