
14 januari 2025
Erik Vanhatalo är Årets lärare 2024
Erik Vanhatalo har utsetts till Årets lärare 2024 av Teknologkåren vid Luleå tekniska universitet.
– Det är en stor ära och det värmer särskilt mycket att få ett pris som kommer från studenterna via Teknologkåren. Det känns fantastiskt kul att studenter har uppskattat mina insatser, säger Erik Vanhatalo.
Erik Vanhatalo är biträdande professor i kvalitetsteknik och meriterad lärare. Han undervisar framför allt inom kurser som handlar om kvantitativa metoder och tillämpad matematik och statistik på civilingenjörsprogrammet industriell ekonomi. Han är även en av projektledarna för universitetets strategiska satsning på kvarvarandegrad och studieprestationer. I den rollen jobbar han med studenter och kollegor för att utveckla pilotprogrammet vid ETKS: industriell ekonomi.
– En stor andel av lärandet för alla studenter vid universitetet måste läggas utanför klassrummet. Aktiv undervisningstid är endast en liten andel av det som sker i kurserna. Därför är det viktigt att vi lärare förser studenterna med strukturerade lärandemiljöer, såsom våra digitala kursrum. Dessa måste vi komplettera och harmonisera med vår salsundervisning, säger Erik Vanhatalo.
Utvecklar lärplattformen
De senaste åren har han jobbat mycket med att bygga upp en logisk struktur i Canvas – den digitala lärplattformen.
– Det ska vara enkelt för studenterna, såväl som för lärarna, att veta när och var något i kursen sker. Många studenter behöver denna struktur för att bli effektiva i sina studier. Även lärare behöver strukturen för att vara effektiva.
Inspelade videoföreläsningar är bra komplement till salsundervisning. Annat viktigt lärmaterial för Erik Vanhatalo är övningsinstruktioner som studenterna gör i egen takt samtidigt som de använder programvara. I en typisk övning får studenterna lära sig använda programmeringsdriven open source-programvara för att analysera ett typiskt dataset som en industriell ekonomi-ingenjör kan förväntas möta i sitt yrkesliv.
Erik Vanhatalo trivs i rollen som lärare, särskilt när han får träffa studenterna.
– En stor del av lärartiden tillbringas på kontoret. Där kan det vara svårt att veta om det man gör verkligen spelar någon roll. Men när möter engagerade och intresserade studenter som ställer frågor så känner man att det verkligen var värt att gå till jobbet den dagen.
Vill möta studenterna
Även om han har jobbat mycket med att utveckla den digitala pedagogiken önskar han att det fanns mer tid och plats för fysiska möten med studenterna.
– Det finns få tillfällen att träffas i sociala former utanför undervisningssituationen. Jag önskar att det fanns naturliga platser där vi kunde prata med studenterna under mer avslappnade former. Jag vill att de ska känna att vi är i samma lag och har samma mål. Vi är inga grindvakter som försöker stå i vägen för deras examen. Inget gör oss mer glada än när våra studenter gör bra ifrån sig på examinerande moment.
Priset delades ut under en ceremoni under Av4ningen på STUK 14 december. Teknologkårens motivering lyder:
”Erik Vanhatalo är en engagerad och passionerad lärare som genom sin pedagogik och ämneskunskap gör stort intryck på sina studenter. Han skapar strukturerade lärandemiljöer och ger stöd utanför lektionerna, vilket gör att varje student känner sig sedd. Erik bidrar även till nya kurser och projekt för att förbättra studenternas prestationer. Hans engagemang och omsorg gör honom till en värdig vinnare av Årets lärare.”