
5 februari 2025
Digital plattform ska förutsäga vägarnas framkomlighet i ett förändrat klimat
Grusvägar i norra Sverige utsätts för allt större påfrestningar i takt med att klimatet förändras. För att möta dessa utmaningar utvecklas nu en digital plattform som i realtid kan övervaka och förutse vägarnas framkomlighet. Luleå tekniska universitet är en av projektparterna i forskningssatsningen Northern Traffic Lights, som kan leda till mer kostnadseffektivt vägunderhåll, bättre transporter och ökad tillgänglighet i glesbygden.
I norra Europa är grusvägar en avgörande del av infrastrukturen, särskilt för skogsindustrin och andra näringar på landsbygden. Men dagens vägunderhåll bygger ofta på lokal, spridd kunskap, vilket gör det svårt att planera transporter och reparationer effektivt. Det ska nu ändras genom forskningsprojektet Northern Traffic Lights, där forskare från Sverige och Finland samarbetar för att utveckla ett digitalt system som ger realtidsinformation om vägarnas skick.
– Klimatförändringarna påverkar redan våra grusvägar, med fler och längre perioder av tjällossning och kraftiga regn som gör dem ofarbara. Genom att kombinera sensordata, fordonsteknik och öppna datakällor kan vi skapa en lösning som hjälper både företag och privatpersoner att planera sina resor och transporter bättre, säger Nina Lintzén, universitetslektor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet.
Projektet, som finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, fokuserar på att utveckla en kartbaserad digital plattform. Plattformen ska inte bara visa aktuell vägstatus utan även kunna förutse framtida problemområden baserat på väderdata och vägslitage. På så sätt kan vägunderhåll planeras mer effektivt och kostnaderna för reparationer minskas.

Nina Lintzén, universitetslektor i experimentell mekanik vid Luleå tekniska universitet.
– I dag är många transporter beroende av information som kan vara osäker och svår att få tag på. Med en digital lösning kan vi förbättra både transportekonomi och trafiksäkerhet, samtidigt som vi sparar på begränsade resurser som grus och material till vägunderhåll, säger Nina Lintzén.
Forskarna hoppas att plattformen ska komma till nytta för en bred målgrupp – från skogs- och lantbruksföretag till turistnäring och offentlig verksamhet. Dessutom planeras en långsiktig strategi för att säkerställa att systemet kan fortsätta utvecklas och användas även efter att projektet avslutats.
– Vår vision är att skapa en hållbar och pålitlig lösning som kan bidra till en mer motståndskraftig infrastruktur i hela det nordiska området. Genom att samarbeta över landsgränserna kan vi utveckla en modell som på sikt kan användas i ännu fler regioner, säger Nina Lintzén.
Projektet pågår från april 2025 till mars 2028 och genomförs i samarbete med forskningsinstitut och universitet i Sverige och Finland.
Kontakt
Nina Lintzén
- Universitetslektor
- 0920-491747
- nina.lintzen@ltu.se
- Nina Lintzén