
24 februari 2025
Snö och kyla påverkar vägar i kalla klimat
Forskare vid Luleå tekniska universitet har undersökt hur snötäcke och vägtrummor påverkar tjällyftning i vägar under vintern. Resultaten kan bidra till bättre vägunderhåll och mer hållbara vägbyggen i kalla klimat.
Hur påverkar vägtrummors termiska effekt och ansamlad snö vid vägkanter temperaturfördelningen i vägar under en lång vinter? Forskare vid Luleå tekniska universitet har undersökt detta genom fältmätningar i norra Sverige. Studien visar att både snötäcket och förekomsten av vägtrummor har en betydande inverkan på tjäldjupet under vägen.
– Vi har studerat hur snö och vägtrummor påverkar temperaturfördelningen i vägkonstruktionen under vintern. Våra resultat visar att snö fungerar som ett isolerande lager och har en tydlig påverkan på tjällyftning, säger Zahra Motamedi, forskare inom geoteknik vid Luleå tekniska universitet.
Snö som en isolerande faktor
En av de viktigaste slutsatserna i studien är att snö som samlas i diken isolerar marken och påverkar hur djupt den fryser. Forskarna observerade att när snödjupet i diket når 65 cm hindrar det effektivt marken under från att frysa helt och hållet
– När snön börjar samlas i diket ger den en viss isolering, men när den når en viss tjocklek hindrar den helt marken från att frysa. Det här är en viktig faktor att ta hänsyn till när man planerar vägar och underhåll i kalla klimat, säger Zahra Motamedi.
Vägtrummor påskyndar frysning
Studien visar också att vägtrummor kan påskynda frysningsprocessen i vägar. Eftersom kall luft strömmar genom vägtrumman kyls den omgivande jorden ner snabbare, vilket leder till ett djupare tjälskikt.
– Vi observerade att marken nära vägtrummor fryser snabbare än resten av vägen.Men när vägtrumman täcks av snö minskar denna effekt och tjäldjupet ökar långsammare, säger Karina Tommik.
Detta kan påverka vägars hållbarhet, eftersom ojämn tjälfrontsutveckling leder till ojämn tjällyftning, vilket kan skada vägkonstruktionen. Genom att bättre förstå dessa processer kan vägar utformas för att minimera skador och minska kostsamt underhåll i kalla regioner.
Kontakt
Zahra Motamedi
- Doktorand
- 0920-491322
- zahra.motamedi@ltu.se
- Zahra Motamedi