
Från vänster under panelsamtalet: Jon Jakobs, Gunnar Jonsson, Ulrika Bergmark, Linda Wikström, Camilla Thurfjell, Cicki Storelv, Ulrika Lindvall Isaksson.
26 juni 2025
Ett forum för hela utbildningskedjan - Skolutveckling i centrum på UDiN-dagen 2025
Hur kan vi skapa en skola som vilar på vetenskaplig grund inte bara i teorin utan också i vardagen? Det var en av de stora frågorna när utbildningsaktörer från hela Norrbotten samlades i Luleå för UDiN-dagen 2025, en heldag för dialog, reflektion och gemensam utveckling.
I Lärkans aula vid Luleå Gymnasieby möttes forskare, lärare, skolledare och utvecklingsledare för att tillsammans utforska hur vetenskap och pedagogisk praktik kan samspela. Bakom konferensen står Luleå tekniska universitet i samverkan med Norrbottens Kommuner och skolhuvudmän – en samverkan som nu börjat bära frukt.
Bakom arrangemanget står Luleå tekniska universitet i nära samverkan med skolhuvudmän och Norrbottens Kommuner, med målet att stärka skolans utveckling genom kontinuerlig dialog och gemensamt lärande.
Heldagsprogram med bredd och variation
Programmet för UDiN-dagen speglar den stora mångfalden inom utbildningsdialogen i norr. Dagen inleddes med en gemensam föreläsning som satte ramarna för temat – om hur forskning och praktik kan mötas i skolans vardag. Årets inledande föreläsare var Susanne Westman, universitetslektor i pedagogik vid Luleå tekniska universitet, och Anna Kassfeldt, utvecklingsledare vid Luleå Gymnasieskola. Tillsammans fördjupade de sig i begreppen forskningslitteracitet och praktiklitteracitet,två nycklar till hållbar skolutveckling.Efter föreläsningen följde ett omfattande utbud av parallella sessioner med presentationer, föreläsningar, workshopar och gruppsamtal – alla med fokus på att skapa möten mellan forskning, erfarenhet och utvecklingsarbete.
Innehållet i sessionerna omfattade flera av skolans mest centrala utmaningar och möjligheter: pedagogiska metoder, elevhälsa, lärandemiljöer, digitalisering, ämnesövergripande undervisning och estetiska lärprocesser. Allt med ett tydligt fokus på att föra samman teori och praktik i en gemensam lärandegemenskap.
Det kollektiva gör skillnad
Ett genomgående tema under dagen var vikten av kollektiva processer – att gemensamt bygga vidare på det som redan finns. Under det avslutande panelsamtalet, som leddes av Linda Wikström, förstelärare i Forskning och utveckling vid Piteå kommun, delade både föreläsare och deltagare med sig av sina reflektioner och insikter från dagen. Du kan läsa ett axplock av dem här nedan:
– Att få med sig alla är nyckeln, reflekterar Jon Jakobs, rektor i Luleå kommun.
– Det som är drivkraften för mig är att det känns meningsfullt, berättade Ulrika Bergmark, professor vid Luleå tekniska universitet och utvecklingsledare, Piteå kommun. Engagemanget måste komma inifrån både från lärarkåren och från forskarna.
– Ju fler aktörer vi har utifrån, desto mer måste skolan äga frågan, underströk Gunnar Jonsson, professor vid Luleå tekniska universitet.
– Vi måste involvera barnen i utvecklingsarbetet, så att vi gör det med barnen i större utsträckning, poängterade Ulrika Lindvall Isaksson, förskollärare i Luleå kommun.
– Jag tar med mig mångfalden och alla olika infallsvinklar, sade Camilla Thurfjell, lärare vid Nya Läroverket, Luleå.
– Det jag tar med mig idag är allt det fantastiska arbete som faktiskt sker, sade Cicki Storelv, rektor i förskola, Luleå kommun. Vi måste ta tillvara på det.
UDiN – Utbildningsdialog i Norr
Samlar yrkesverksamma och forskare från alla delar av utbildningsväsendet, från förskola till högre utbildning. Här möts erfarenheter, idéer och forskning i en kreativ dialog om allt från pedagogiska modeller till organisatoriska utmaningar. Under året anordnas seminarier där deltagarna kan vara åhörare, presentatörer eller aktiva i dialog och workshopar. Syftet är att förankra utbildning i både vetenskap och beprövad erfarenhet och därigenom bidra till långsiktig skolutveckling i norra Sverige.
Kontakt
Kerstin Löf
- Doktorand
- 0920-493061
- kerstin.lof@ltu.se
- Kerstin Löf