13 oktober 2025
De får 2025 års pedagogiska pris
Årets kollegiala pedagogiska pris går till Inger Jacobson, universitetslektor inom fysioterapi och hälsopromotion, och Hamam Mokayed, biträdande professor inom maskininlärning.
Motiveringarna lyfter fram Inger Jacobson för hennes arbete med att skapa en tvärvetenskaplig och inkluderande lärmiljö där pedagogik och ämneskunskap samverkar, och Hamam Mokayed som en föregångare i att använda AI som pedagogiskt stöd.
Syftet med priset är att synliggöra inspirerande pedagogiska insatser inom universitetets utbildningar på grundnivå och avancerad nivå. Nytt för 2025 är att priset har bytt namn från ”Universitetets pedagogiska pris” till ”Kollegialt pedagogiskt pris”, det delas ut utifrån ett årligt tema och det är kollegor som nominerar varandra. Först ut som tema är nydanande utbildning.
– Med ett årligt tema kan vi rikta ljuset mot olika aspekter av god pedagogik. Temat nydanande utbildning känns särskilt angeläget då det är en central del i Vision 2030, säger Sara Thorgren, vicerektor för utbildning och kvalitet, som ingår i bedömargruppen.
Pristagarna är både glada och stolta.
– För mig är det en stor ära att få detta pedagogiska pris. Det är ett stort erkännande av mina pedagogiska insatser gentemot både studenter och lärarkollegor. Det är ett fint sätt att få avsluta en lång lärarkarriär vid LTU, säger Inger Jacobson.
– Jag är mycket glad och tacksam över att ha fått LTU:s pedagogiska pris. Den här bekräftelsen från mina kollegor betyder mycket för mig och är en fantastisk påminnelse om värdet av samarbete och passion för undervisningen, säger Hamam Mokayed.
Motiveringen för Inger Jacobson
Inger Jacobson tilldelas kollegialt pedagogiskt pris för sitt nytänkande arbete med det Hälsovetenskapliga basåret. Genom att skapa en tvärvetenskaplig och inkluderande lärmiljö där pedagogik och ämneskunskap samverkar främjas studenternas förståelse för både ämnesinnehåll och lärandeprocesser. Genom detta har hon lagt grunden för ett helhetsperspektiv på lärande. Ingers insatser visar hur utbildning kan utvecklas med framtiden i sikte, där studenternas behov, samarbete och verklighetsnära lärande står i centrum.
Motiveringen för Hamam Mokayed
Hamam Mokayed tilldelas kollegialt pedagogiskt pris för sin utveckling av flexibla mikromoduler inom AI-undervisning. Med forskningsförankrad pedagogik och innovativ användning av digitala verktyg skapar han variationsrika lärandemiljöer, som är skalbara, inkluderande och anpassade till både studenters och industrins behov. Hamam är en föregångare i att använda AI som ett pedagogiskt stöd, och hans arbete visar hur teknik kan förstärka lärandet hos studenterna.