Nick Dittes
Nick Dittes, doktorand vid SKF-LTU University Technology Cooperation vid Luleå tekniska universitet, har utvecklat två patent. Foto: privat. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Doktorand bakom två patent som förlänger livslängden på maskiner

Publicerad: 17 januari 2019

Vid SKF-LTU University Technology Cooperation, Luleå tekniska universitet, arbetar forskarna med att utveckla morgondagens teknologi för övervakning av maskiner. En av dessa är Nick Dittes som utvecklat två patent gällande nya metoder för att uppskatta vattenhalten i smörjfett.

Vattenförorening är en vanlig orsak till att fettsmorda kullager går sönder, vattnet kan till exempel komma in i fettet genom till exempel tätningsfel eller kondensering. För att råda bot på detta har Nick Dittes, doktorand vid SKF-LTU University Technology Cooperation, utvecklat två patent i samarbete med SKF.

– Det första patentet beskriver användningen av en ny mätprincip som jag kallar dielektrisk termoskopi. Den främsta nyttan med denna metod är att den är mindre beroende av smörjfettets mängd och placering i kullagret. Vatten i smörjfettet kan uppskattas via temperaturförändringar och metoden kan visa på när smörjmedel behöver fyllas på eller bytas ut, säger Nick Dittes.

Det andra patentet handlar om att uppskatta vattenhalten i smörjfett genom att mäta den galvaniska strömmen mellan metaller av olika elektronegativitet anordnade i ett kompakt och billigt sensorpaket. Sensorerna uppskattar hur snabbt smörjmedlet orsakar korrosion, vilket i sin tur har en bra korrelation till smörjfettets vattenhalt.

– De båda uppfinningarna syftar till att förbättra tillförlitligheten hos maskiner. Smörjfettets funktion upphör vanligtvis innan lagren går sönder, vilket belyser behovet av en sensor som kan detektera ett typiskt felläge för smörjmedlet.

Patenten har Nick Dittes utvecklat inom ramen för sitt doktorandprojekt där han samarbetat med forskargruppen i experimentell mekanik samt med sina handledare Mikael Sjödahl, professor i experimentell mekanik och Anders Pettersson, universitetslektor i maskinelement. Finansiär för forskningen är SKF.

Taggar