Åsa Wikberg Nilsson Ylva Fältholm
Ylva Fältholm, professor i arbetsvetenskap och Åsa Wikberg Nilsson, universitetslektor i industriell design. Foto: Melina Granberg Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Verktyg för mer jämställd akademi

Publicerad: 21 november 2016

Färska studier visar att svenska universitet fortfarande saknar många kvinnor på högre positioner. Nu har forskare vid Luleå tekniska universitet tagit fram en handbok som ska hjälpa till att skapa en mer jämställd akademi.

– Projektet handlar om att integrera genusperspektiv i processer, arbetssätt och beslutsfattande inom akademin. Vår handbok kan användas i alla sammanhang, i innovationssystem och i grupper på olika nivåer, säger Ylva Fältholm, professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet.

– Traditionellt sett har universiteten försökt stötta kvinnorna för att bättre överleva i akademin, till exempel genom mentorskapsprogram. Men vi kan inte längre lägga hela jämställdhetsproblematiken på kvinnorna. Om de ska ägna sig åt jämställdhetsåtgärder parallellt med sitt vanliga jobb, medan männen försätter meritera sig vetenskapligt utan att behöva engagera sig – gör det att kvinnorna halkar efter ännu mer. Om vi ska åstadkomma en hållbar förändring behöver alla vara med. Därför behöver vi ta ett steg vidare och låta genusperspektivet genomsyra hela verksamheten, säger Ylva Fältholm.

Metoder synar värderingar

Handboken bygger på en rad vedertagna metoder som forskarna sammanställt, gett en genustvist och sedan testat på intressenter. Många av verktygen har forskarna även använt själva i tidigare projekt.

– Ett exempel är en värderingsövning där deltagarna får ställa sig i varsitt hörn av rummet, beroende på vilket påstående som de identifierar sig bäst med. På så vis kan det ge en bättre förståelse för vad människor i en arbetsgrupp tycker samtidigt som fördomar kan lyftas och diskuteras. Men det kan även bli jobbigt när saker kommer upp till ytan. Därför är det bra att ha en erfaren facilitator med kunskap inom genus och normkritik som kan hantera situationen, säger Åsa Wikberg Nilsson, universitetslektor i industriell design vid Luleå tekniska universitet.

Attitydförändringen startar i diskussionerna

Forskarna pekar på att det är just diskussionerna som är det viktiga, eftersom det handlar om en attitydförändring. Genom att skapa en genusmedvetenhet hos alla personer som utövar någon form av ledarskap och fattar beslut, kan en hållbar förändring inom akademin uppnås. Det kan handla om rekryterings- och ledningsgrupper, prefekter, fakultetsnämnder eller hur lönesättning och konflikthantering hanteras.

– Handboken har ett akademiskt fokus, men metoderna går även att applicera på andra organisationer, innovationssystem, produkter eller tjänster, avslutar Åsa Wikberg Nilsson.

Kontakt

Paula Wennberg

Paula Wennberg, Projektledare

Telefon: 0920-491285
Organisation: Digitala tjänster och system, Institutionen för system- och rymdteknik
Ylva Fältholm

Ylva Fältholm, Professor

Telefon: XX
Organisation: Arbetsvetenskap, Människa och teknik, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Åsa Wikberg-Nilsson

Åsa Wikberg-Nilsson, Biträdande professor

Telefon: 0920-491342
Organisation: Industriell design, Människa och teknik, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Taggar