Hoppa till innehållet
Provningsrigg för utmattningsprovningen Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Utmattningstest av rälsskoning

Publicerad: 19 november 2009

Industriprojekt med Rerail AB
- Utmattningstest av monterad rälsskoning

Räls till tio mil järnväg väger ca tolv tusen ton och vid tillverkningen av densamma produceras ca tjugofyra tusen ton koldioxid. Ur ett globalt perspektiv blir miljövinsterna mycket stora.

Projektkoncept
För öka rälsskoningens utmattningshållfasthet har ett antal designförändringar föreslagits. Projektet syftar till att testa och klargöra vilken effekt de olika åtgärderna har på rälsskoningens utmattningshållfasthet.

rerail_rail.jpg
Design rälsskoning

ReRail AB har under ca fyra år arbetat med utvecklingen av en ny sorts räls. ReRail ersätter dagens homogena räls med en tvådelad dito. Den tvådelade rälsen består av en stomme som är försedd med en utbytbar slityta. När rälsbyte är aktuellt så byts bara slitytan som representerar ca 20 procent av rälsens totalvikt. Genom att använda systemet ReRail så sparas stora mängder stål. Det är bra för miljön inte minst när det gäller en minskning av koldioxidutsläppen, För varje kilo stål som tillverkas produceras två kilo koldioxid.

Taggar