Anders Linné, Performance in Cold AB, och Ulla Juntti, forskare vid Luleå tekniska universitet. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Vi saknar vinterförmåga

Publicerad: 9 oktober 2013

Ulla Juntti var med och grundade centrumbildningen Järnvägstekniskt Centrum, JVTC, vid Luleå tekniska universitet, ett kompetenscentrum med fokus på utveckling av drift och underhåll inom järnvägssektorn. Vi träffas för att diskutera de återkommande problemen med inställda och försenade tåg i Sverige under vinterhalvåren. Problemen visar sig innefatta mer än bara tågtrafik.

Tillsammans med Anders Linné, en f.d officer vid I 19 i Boden, driver Ulla Juntti idag företaget Performance in cold AB som tillhandahåller tjänster inom bl.a järnvägsförvaltning, drift och underhåll. Nyligen deltog paret i ett möte sammankallat av Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd där företrädare för järnvägsbranschen höll en genomgång av förberedelserna inför vintern. Kommer då årets vinter att innebära lika stora problem som t.ex förra vintern?
    - Det kommer att bli inställda tåg men några saker kommer att förbättras; Informationen till passagerare. Ingen kommer heller att behöva stå utanför en låst stationsbyggnad när tåget är försenat. De olika aktörerna blir bättre på samverkan och prioritering, det kan förbättra situationen i vinter, hoppas Ulla.

Fungerade tågtrafiken bättre förr ?

Många människor upplever att tågtrafiken fungerade bättre förr och är mycket förvånade över att vi 2013 tvingas ta buss allt oftare p.g.a inställda tåg. Det är många orsaker som spelar in till varför det blivit sämre:
    - Ett eftersatt underhållarbete med järnvägarna är en orsak. Med avregleringen har vi fått fler aktörer vilket försvårar samordningen. Förr hade vi en leverantör som höll i alla delar vilket gjorde att man kunde ta ett tåg ur drift för reparation utan att det påverkade trafiken. Det är en betydligt mer komplex situation idag, vi har dessutom betydligt fler avgångar idag än vad vi haft förut, säger Ulla Juntti. Anders Linné fortsätter:
    - Förr i tiden var det fler hållplatser med möjlighet till underhållsarbete och justeringar. Dessutom har vintrarna söderut blivit kallare och det gör att den tidigare naturliga avisningen av tågen som gick till södra Sverige utblivit, säger Anders.
    Det är dock lite av en myt att dessa tågförseningar bara drabbar Sverige. 2010 var det år då problemen tog fart på allvar.
    - Jag minns att vi på Järnvägsteknisk Centrum fick ett samtal från England där man hade problem med nedisning av de tåg som gick under engelska kanalen till Frankrike. De undrade hur vi gjorde häruppe med vårt klimat. Men just det året hade även vi häruppe stora problem med samma sak, kraftig nedisning, säger Ulla.

20 - 80 blev 80 – 20

Intressant statistik som framtagits av forskare på Järnvägsteknisk Centrum är att förhållandet mellan tekniska och mänskliga fel blivet omvänt sedan början av1900-talet. Då var förhållandet 80 % tekniska fel och 20 % mänskliga fel, idag är förhållandet omvänt. Även dessa siffror förklaras av tidigare nämnda problem med mer komplexa drift- och underhållsorganisationen men också av ett mänskligt problem:
    - Vi saknar vinterförmåga, som Anders Linné uttrycker det. Många minns räddningsaktionen vid det störtade Herkulesplanet på Kebnekajse där polisen hade för kalla skor i den bitande kylan och folk från hela landet skickade sockar för att hjälpa till. Denna situation illustrerar väl vad Anders Linné menar.
    Ett oroväckande scenario skulle vara om ett persontåg tappar elförsörjningen mellan Luleå och Kiruna i minus 28 C. På en timme skulle de dåligt isolerade tåget vara lika nedkylt som omgivningen utanför. Hur skulle då en evakuering kunna ske effektivt och säkert mitt i ödemarken om räddningspersonalen inte har kläder som håller kylan borta under en längre insats?

Även jämnställdhet och mångfald skapar nya utmaningar

LTU Pressfoto -
En strålande höstdag i norra Sverige

- När kvinnor tar allt mer plats i tidigare mansdominerade yrken har det visat sig att det blir problem på materialsidan. Ofta får kvinnorna använda kläder designade för män med dålig passform vilket försvårar arbetet.  Det är endast tre år sedan arbetskläder för kvinnor började produceras och arbetshandskar så sent som i år. Idag är det endast militären som får vinterutbildning och får lära sig hur kroppen påverkas av kyla, hur man skall klä sig samt agera för att öka uthålligheten och prestationsförmågan, utan risk för skada och ohälsa.  Idag har vi också många nya medborgare som kommer från andra länder utan vinterklimat och utan erfarenhet och kunskap om vinterförmåga. De kan också ha andra förutsättningar att klara kylan p.g.a traditioner och beteende.
    - För att rekrytera folk för arbete i kallt klimat fordras en grundutbildning och eventuellt en certifiering för att minska kunskapsklyftan mellan personal som har vinterförmåga och de som saknar denna, säger Anders Linné.

Tåg anpassade för medelhavsklimat

Det har raljerats en del i medierna om de tåg från den franska tågtillverkaren Alstom och som köpts av Norrtåg. Tågen klarar inte av det norrländska klimatet, Frusna antenner, frusna toaletter, nedisade strömavtagare samt skador på hjul och boggi skapade kaos i trafiken den första vintern tågen skulle tas i drift.
    - Ett drömprojekt vore ju om vi kunde tillhandahålla en teststräcka för tågtillverkare som Alstom och Bombardier, ungefär som biltestverksamheten i Arvidsjaur, där man kunde upptäcka och rätta till de brister som självklart både köpare och leverantörer vill ha vi leverans för riktig trafik, avslutar Ulla Juntti innan vi skiljs denna strålande höstdag i norra Sverige. Nu får vi hoppas på en mild vinter.

Kontakt

Järnvägstekniskt Centrum

Performance in cold

Taggar