Hoppa till innehållet
alumndag 2016
Jesper Kjölsrud. Foto: Lars Andersson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Jesper Kjölsrud - VFX Supervisor på Goodbye Kansas

Publicerad: 3 november 2016

Utbildning: Datorgrafik mellan åren 1995 till 1996.

Jesper, du arbetar idag på Goodbye Kansas som VFX Supervisor (Visual effects supervisor). Vill du berätta kort vad du arbetar med och vad det bästa med ditt jobb är?

Goodbye Kansas är en media grupp som bland annat äger Fido i Stockholm. Vi är motsvarigheten till Fido London. Eftersom vi är ett väldigt nytt företag hjälper alla till med vad vi kan men normalt som supervisor är jag den kreativa kontakten med klienten. Det jag gillar med rollen är att jag är med och listar ut hur vi ska åstadkomma effekterna, planerar och ser igenom inspelningen och är med hela vägen i post.

Jag har alltid haft kul på filminspelningarna. Det är ofta väldigt intensivt och långa dagar och inte sällan i ett annat land eller på en annan kontinent. Jag skulle nog inte klara att gå från en inspelning till en annan som de flesta som jobbar i film så det är en bra balans att mest sitta på ett kontor men då och då ta sig ut.

Vad tror du att det var som gjorde att du fick ditt nuvarande jobb?

Efter 6 1/2 år i Vancouver flyttade jag tillbaka till London. I Vancouver jobbade jag mycket med en producent som jag även jobbat med innan på Double Negative i London. Genom honom fick jag kontakt med en av hans vänner som just blivit VD på det nystartade företaget Azure. Det lät spännande med någonting nytt igen men tyvärr gav finansiärerna upp redan efter första projektet. Istället för att leta jobb individuellt bestämde några av oss för att hålla ihop och sälja oss som en grupp till ett annat företag. Goodbye Kansas hade just startat upp i London och ville växa så med vår lilla grupp och jobben vi hade på gång passade det perfekt för oss alla.

Kort sagt genom en kontakt. När jag tänker efter så har alla olika företag eller projekt jag jobbat på gått via en första eller andra kontakt. Hela filmindustrin verkar fungera så.

Vad var det bästa med dina studier/studietiden?

Redan när jag gick utbildningen 95/96 var den unik. Förutom att vi hade tillgång till väldigt specialiserad hård och mjukvara lärde vi oss grunderna och principerna inte bara bakom grafik, men även annat relaterat till tv och film, ofta av intressanta gästföreläsare. Jag minns en kurs vi hade om bildspråket i film jag gärna skulle ta om idag som en påminnelse.

Vi studenter hade också en väldigt bra sammanhållning både på skolan och socialt. Alla hjälptes åt när vi satt på projekt. De flesta av oss var där för vi tyckte det verkade kul med blandningen av teknik och kreativitet innan vi förstod att man faktiskt kan jobba med det här och få en lön. Vi kände oss privilegierade att bara få vara där.

Utbildningen, då som nu, ligger hela tiden ett steg före. Andra utbildningar kan lära dig om en viss mjukvara men det finns inget program som ger dig den breda branschkunskap som datorgrafik vid Luleå tekniska universitet. Det är helt världsunikt.

Har du några tips till studenter som ska ut i arbetslivet?

Tappa inte modet för lätt om det inte verkar finnas jobb. På mina 20 år har erfarenheten varit att det aldrig finns tillräckligt med folk men eftersom vi jobbar på projekt handlar mycket om timing. På sommaren kan det vara svårt inom film eftersom mycket filmas på sommaren så företagen väntar på att anställa tills jobben kommer in. Det är liknande för tv-serier.

När du väl är inne i det passa på att prova olika discipliner och arbetsplatser. Det händer lätt att man en dag plötsligt inser att man har blivit för specialiserad på någonting och känner sig fast. Jag hamnade ganska snabbt i London och blev kvar i 12 år i princip på samma företag (med samma människor i alla fall) innan en graviditet fick mig att prova på Kanada (nej, jag flydde inte från den. Vancouver verkade som en enklare stad än London att ha barn).

Hur ser du på framtiden och vad händer härnäst?

De senaste åren har det varit mycket prat om IP (Intellectual Property). Youtube-vågen har definitivt hjälpt med det. VFX företagen har inte riktigt listat ut det där än men jag tror att det kommer komma mycket mer. Nu när VR är igång finns det bara mer och större möjligheter.

Företagen blir mindre specialiserade på bara en inriktning som film. HBO, Netflix, Amazon osv lägger mer och mer pengar på tv-serier så det är inte längre så stor skillnad att jobba på en Hollywood film som på Game of Thrones tex. Det kommer göra företagen mer stabila när industrin historiskt har plågats lite av kontrakt som inte förlängs mellan projekt.

Internationellt tror jag Kina blir den nästa delen av världen som kommer bygga upp en stor VFX industri. Jag kom till London innan Harry Potter men 10 år senare gick mer jobb genom London än LA och anställde 10 gånger fler. Det var liknande i Vancouver men det tog bara 5 år. Kina slår ofta Nord Amerika i intäkter från film och gör mer och mer egna produktioner så mer och mer arbete kommer att dyka upp där.

Taggar