Hoppa till innehållet
Johanna Grimståhl
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Johanna Grimståhl - VD på Meramedia

Publicerad: 4 oktober 2016

Utbildning på LTU: Mediedesign under åren 2003-2006

Vad arbetar du med idag och hur har vägen fram till det jobbet sett ut? Vad tror du var avgörande för att just du fick jobbet?

Samma dag som jag tog min kandidatexamen gick flyttlasset till Stockholm och till ett fantastiskt företag, Humblestorm Event & Kommunikation. Jag tror att en viktig del till varför jag fick jobbet var att jag hade stor kännedom om en av företagets största kunder, Telia. Tidigare så köpte man även in formtjänster vid behov och företaget såg ett sätt att växa genom att anställa en grafiker. Jag stannade på Humblestorm i 4,5 år och lärde mig enormt mycket genom mina duktiga kollegor, en inspirerande chef och kunder med höga krav. Min tjänst växte fram under dessa år och när jag slutade hade jag en delad tjänst som formgivare och produktionsledare. På Humblestorm fick jag förmånen att jobba med stora företag och kunder som Microsoft, Telia, Halebop, Intel,Samsung och HP. 

Under åren i Stockholm föddes vår son och längtan hem till Luleå växte sig allt starkare. I februari gick till slut flyttlasset tillbaka och jag började jobba på Meramedia. Ett spännande och ungt företag med höga ambitioner. En anställning som inom sex månader var utbytt till en delägarroll, chef över ett nytt affärsområde och fyra år senare då företaget genomförde en stor omorganisation tog jag över som VD.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag får jobba med det jag älskar, att kommunicera och att skapa och driva projekt som gör skillnad - för en stad, en region eller för ett företag. Att dessutom få utveckla vårt egna företag och varumärke är som grädde på moset, samtidigt som det utmanar. Vi har engagerade och superduktiga kollegor som gör jobbet till en fest varje dag.

Hur känns det att ha tagit emot priset Årets unga Företagare vid Luleå Business Awards 2016?

Hur bra som helst! Det var, och är fortfarande, en stor ära att bli tilldelad ett sådant pris. Ett riktigt fint kvitto på att hårt jobb, envishet och att vara målmedveten lönar sig. Det har varit fem lärorika år med massor av utmaningar som har fört mig hit. Från att återvända hem till Luleå efter ett par år i Stockholm, och börja som anställd på Meramedia, till att starta ett nytt affärsområde, bli delägare efter 6 månader och sedan VD från hösten 2015.

Vad var det bästa med studier vid LTU?

Mediedesign i Piteå huserar i riktigt fina lokaler med all tänkbar utrustning som kan behövas. Lärarna kom direkt från branschen och en av dom är idag en underleverantör till oss.

Har du några tips till kommande studenter?
Om jag skulle gjort om något i min utbildning hade jag valt att bosätta mig i Piteå, på utbildningsorten. Jag är luleåtjej i grund och botten och valde att bo kvar i min dåvarande bostad och pendla. Hade jag bott närmare skolan hade jag nog tagit del av fler aktiviteter och kårverksamheten.

Vad har du för nytta av din utbildning idag?
Mediedesign var en bred utbildning och jag fick insikt i många olika områden. Allt från form och copywriting till tv-produktion. Event, som jag jobbar med idag, handlar om att hitta en skön mix av flera kanaler.

Tips till studenter som ska ut i arbetslivet:

Nätverka, nätverka och nätverka. Bygg upp bra-att-ha-folk runt omkring dig. Personer som kan tipsa och rekommendera dig. Nyttja de nätverkstillfällen som näringslivet erbjuder. Gör en lista med företag du vill jobba för och börja bearbeta dom. Boka in personliga möten och övertyga!

Hur ser du på framtiden?

Jag har alltid haft tydliga mål som jag siktat mot. Oavsett om det handlat om familjelivet eller karriären. Precis på samma sätt jobbar vi med Meramedia. Vi har en vision och vi vet vart vi vill. Sen kan mycket hända efter vägen, det har jag lärt mig som företagare, och man får vara beredd på att ta ut nya riktningar för att nå målet. Men innan vi når månen ska vi njuta av ännu en sommar på Södra strand. Ett av Meramedias finaste projekt, som genomförs tillsammans med Luleå kommun. Att vi till år 2 har lyckats attrahera Fotografiska att bli en del av stranden är fantastiskt. Ett av Sveriges starkaste varumärken kommer att ställa ut kanske årets viktigaste fotoutställning, Ikoner – en utställning om att få finnas.

Taggar