Hoppa till innehållet
Niklas Österberg är LTU alumn Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Niklas Österberg - entreprenör som driver Masoko AB

Publicerad: 27 maj 2011

Utbildning: Internationell marknadsföring 2001/2003

Vad har du jobbat med sedan du tog examen?
Sedan jag tog examen har jag främst arbetat som VD eller marknadschef i allt från mindre företag till senaste anställningen som marknadschef inom IKEA. På IKEA ansvarade jag för analys och segmentering av IKEA HaparandaTornios marknadsområde, vilket omfattade Sverige, Finland, Norge och Ryska Kolahalvön. Centralt arbetade jag med frågor som; Vilka kunder finns det? och hur skall vi optimera vår marknadsmix gentemot dem? Att analysera och titta på konkurrenter ingick som en daglig del i arbetet. Jag var också ansvarig för att driva trafik till varuhuset samt att jag ansvarade för alla externa kontakter. Före det har jag arbetat som VD för Origonet där var jag ansvarig för att bygga upp en säljorganistation i Skandinavien samt arbetade med finansiering.

Generellt har jag jobbat väldigt mycket med statistik och nyckeltal i de jobb jag haft. Ett ständigt sökande efter svaret på frågan hur företaget skall nå rätt kunder till så vettig kostnad som möjligt. Mycket arbete har bestått av att strukturera marknadsarbetet och få fler personer involverade i delar av det. Miljöarbete var en mycket viktig del på exempelvis IKEA. Jag har även jobbat på Norrbottensteatern och där jobbade jag mycket med presskontakter och hur vi fick fram vårt budskap i media. Detta innebar inte att jag personligen figurerade i pressen men alla förberedelser och genomgång med den som skulle göra det var viktiga delar av arbetet. Som marknadschef gäller det också att ha koll på bland annat reklambyråer, tryckerier, webb, vad deras kompetenser ligger i och hur man tillsammans kan skapa bra samarbeten. Internt är rollen ofta att vara en spindel i nätet och ta ansvar för att styrning av externa budskap synkroniseras med vad arbetsgivaren faktiskt vill få fram. Detta kan gälla mycket små saker i vardagen hos medarbetare till marknadsplaner och brainstorming med syfte att komma på någon spännande infallsvinkel. Jag anser att mitt jobb är att spara pengar åt arbetsgivaren med bakgrund av att helt enkelt få ut så mycket som möjligt för så lite medel som möjligt!

Vad arbetar du med idag?
Idag driver jag konsultföretaget Masoko AB, där jag primärt hyr ut mig som VD/Marknadschef.

Utöver det så äger och driver jag också två hotell samt ett safariföretag i Tanzania; Loasistanzania och Stainbokadventures. Vi har idag 70 anställda i Tanzania och de stora utmaningarna har varit den annorlunda byråkratin samt att personalen är van att chefen pekar med hela handen. Vi tror att beslut helst ska fattas så nära kunden som möjligt. Detta är och har varit en utmaning. Den största utmaningen var och är fortfarande att finansiera hela verksamheten. Hur presenterar man en affärsplan där verksamheten är förlagd i ett område av världen där många aldrig har varit och när de flesta tror att krig och kaos råder där? Stor uthållighet och ödmjukhet har krävts under det arbetet. Hånfulla kommentarer har vi fått. Drömmare har vi blivit kallade. Det känns ganska bra nu att faktiskt visat att det går. Vi har nu en anställd VD och en ledningsgrupp med olika ansvarsområden. Vi håller som bäst på med att arbeta upp olika processer och rutiner.

Hur kommer det sig att ni startade företag i Afrika? Vad gjorde att du vågade ta möjligheten?
Vi är uppväxta i Tanzania, jag kom tillbaka till Sverige när jag var sju år. Vi snackade om detta jag och mina tre bröder i åratal. För mig blev det tillslut ett måste, så jag och min äldsta bror gav oss tusan att förverkliga detta. Att jag slutligen vågade var nog egentligen att jag inte ville sitta på ålderdomshemmet och konstatera att” –Hörru Niklas vilken fegis du var, varför vågade du inte fullfölja det du drömt om”. Oavsett hur det går slipper jag i allfall det. Jag bor inte i Tanzania, vilket gör att jag ändå driver mitt eget bolag Masoko, där får jag möjlighet att ge av mina erfarenheter till andra i mitt fall växande småföretag.

Jag vågade tro på mig själv, och jobbade stenhårt med en idé som jag tror på! Det är viktigt att beakta goda råd som just goda råd och inte allvetande fakta. Alla som säger åt dig att inte göra saker, gör det för ditt eget bästa. De älskar dig förmodligen och vill inte att du skall fara illa. Ha det i bakhuvet när det gäller ”goda råd”. Respektera dem men våga ibland göra precis som du själv tycker. Det kan ju faktiskt gå bra…  Går det dåligt kanske någon ändå vill ha glädje av den erfarenhet du byggt upp. Ett misslyckande i affärssammanhang är egentligen bara en väldigt olönsam erfarenhet. Den erfarenheten har dina nästkommande arbetsgivare förmodligen stor nytta av!

Tips till den som vill starta eget?
Just do it!  Fundera och planera men få tummen ur och gör det också! Allt behöver inte vara perfekt från början, man lär sig av sina misstag och utvecklas under tiden. För vår satsning i Tanzania har det varit avgörande att aldrig ge upp, det gäller att inte bli avskräckt utan våga prata om dina (i andras ögon) tokiga idéer. Hittar du inte vägen, gör den själv!

Vad var det bästa med studierna vid LTU?
Det mesta med studietiden var att lära känna nya människor. LTU var för mig en stabil och trygg miljö och gav goda förutsättningar att plugga och en stor fördel var att lärarna alltid var nära till hands.

Tips till den som funderar på studier vid LTU?
Upplev Norrbotten! Festa kan man göra överallt men det finns så mycket att se och uppleva i Norrbotten och de nordliga grannländerna så ta chansen under tiden du pluggar i Luleå.

 

Taggar