Studenternas innovationer imponerade

Publicerad: 19 december 2016

I Sirius, projektkursen på civilingenjör maskinteknik i årskurs fem, bjöd studenterna som vanligt på imponerande ingenjörslösningar på företagens verkliga problem. Bland annat en ny bakaxel för Scanias lastbil som ledde till patentansökan.

– På uppdrag av Scania har vi utvecklat en bakaxel som har ett växelsteg. Det gör att den kan växla mellan landsvägs- och terrängkörning. En timmerbil behöver exempelvis styrka för att klara terrängen i skogen samtidigt som den ska kunna köras snabbt på landsväg. Scania är väldigt nöjda med resultatet och det har lämnats in en patentansökan, säger Jonathan Jönsson, som läser civilingenjör maskinteknik, femte året.

– Vi har haft en nära kontakt med Scania och verkligen fått känna på hur det skulle vara att arbeta som ingenjör. Att följa hela produktutvecklingsprocessen, från idé till färdig produkt, har varit lärorikt. Erfarenheten att strukturera och organisera sitt arbete kommer vara användbart i framtiden, säger Henrik Jonsson, också han student på civilingenjör maskinteknik.

Nytt material minskar slitage

Ett annat projekt handlade om att hjälpa LKAB med att förbättra designen på en industriell fläkt som kyler pellets. Resultatet blev väldigt lyckat då LKAB kommer att gå vidare med studenternas förslag.

– Järnmalmsdamm som finns i rökgas orsakar stort slitage på fläkten vilket leder till kostsamma driftsstopp motsvarande 17 miljoner kr i förlorade intäkter per år. Vi tog fram två lösningar där den ena ska implementeras av LKAB nästa år. Den går ut på att byta ut fläktbladen mot ett material och en design som bara slits en femtedel så mycket som nuvarande, säger Benjamin Larsson von Schmuck, student på civilingenjör maskinteknik.

Fick träffa erfarna ingenjörer

– Det bästa med Sirius är att man fått utmana sig själv och att jag arbetat i en grupp med bra gemenskap, säger Sofi Eriksson, student på civilingenjör maskinteknik. Hennes grupp hade arbetat för Volvo Construction Equipment med att utveckla en drivlina för en stor hjullastare.

– Det som varit roligast är att lösa problem. Det krävs många små lösningar för att det ska bli en färdig produkt. Det har också varit väldigt nyttigt att få träffa erfarna konstruktörer ute på företagen och ta del av deras kunskaper, säger Anton Åström, student på civilingenjör maskinteknik.

Struktur och planering

En annan grupp hade arbetat åt Bosch Rexroth med att öka effektiviteten i ett hydrauliskt drivsystem.

– Att få arbeta i ett skarpt projekt mot ett verkligt företag har varit givande. Det var roligt att få applicera de kunskaper man har och samtidigt lära sig nya saker under resans gång. En sak jag tar med mig är strukturen och planeringen av projektet, samtidigt som vi haft väldigt roligt, säger Erik Wikblom, student på civilingenjör maskinteknik.

Magnus Karlberg, ansvarig för Sirius och biträdande professor vid avdelningen för produkt- och produktionsutveckling, Luleå tekniska universitet, sammanfattar kursen.

– Årets Siriuskurs har varit väldigt lyckad, studenterna har utvecklat sina kunskaper på ett utmärkt sätt och dessutom levererat resultat som löser aktuella utmaningar hos företagen.

Taggar