Digital Kompetens - lärare
Märtha Andersson och Maria Johansson. Foto: Lars Andersson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Lärarutbildningarna satsar på digital kompetens

Publicerad: 8 april 2016

Datorer, appar och enklare programmeringsverktyg. Lärarutbildningarna vid Luleå tekniska universitet ligger i framkant när det gäller digital kompetens. Målsättningen är att digitaliseringen ska gå som en röd tråd genom hela utbildningen för att på så sätt stärka blivande lärare.

– Digital kompetens är, och kommer även i framtiden att vara ett väldigt viktigt verktyg för yrkesverksamma lärare. Vi på Luleå tekniska universitet har kommit långt i det arbetet och ligger definitivt i framkant jämfört med andra lärosäten, säger Maria Johansson, universitetslektor vid universitetet.

Stärka digital kompetens och skaparkultur

Maria Johansson och Märtha Andersson undervisar på lärarutbildningarna vid universitetet och sedan hösten 2015 är de också delaktiga i projektet Datalogiskt tänkande och skaparkultur i lärarutbildningen för framtidens lärande. Målet är stärka den digitala kompetensen och skaparkulturen på universitetet. Att föra in programmering, appar och andra former av digitala verktyg i undervisningen har gått betydligt enklare än de först trodde.

– Vi har faktiskt tagit det ett par steg längre än vi först trodde var möjligt, och till skillnad från många andra lärarutbildningar lägger vi inte detta i separata kurser utan det genomsyrar hela utbildningarna, säger Maria Johansson.

– Studenterna har fått delta i workshops och examinationsuppgifter har anpassats efter olika digitala verktyg. Det har verkligen varit utvecklande och jag har bara fått positiv respons från studenterna. Det känns som att vi ligger rätt i tiden och för blivande lärare kommer digital kompetens att vara en nödvändighet, säger Märtha Andersson, universitetslektor vid Luleå tekniska universitet.

Kräver öppet sinne

Projektet påbörjades hösten 2015 och avslutas i oktober 2016. Men projektslutet ska inte innebära ett avslut för arbetet med digital kompetens utan i framtiden hoppas deltagarna att det ska bli en naturlig del av lärarutbildningen.

– Jag hoppas att vi med det här projektet kan få fram en vision kring framtidens lärarande och att alla lärare på lärarutbildningen jobbar mot samma mål samt att vi får en röd tråd när det gäller digital kompetens. Det ska bli en naturlig del av undervisningen, säger Maria Johansson och Märtha Andersson lägger till.

– Allt som krävs är ett öppet sinne och modet att se fördelarna. Det handlar om att våga.

 

Projektet Datalogiskt tänkande och skaparkultur i lärarutbildningen för framtidens lärande leds av Maria Johansson, Märtha Andersson, Niclas Ekberg och Caroline Graeske alla verksamma vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL) samt Peter Parnes och Agneta Hedenström vid Institutionen för system-och rymdteknik (SRT).

Kontakt

Märtha Andersson

Andersson, Märtha - Universitetslektor

Organisation: Svenska med didaktisk inriktning, Pedagogik språk och Ämnesdidaktik, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0920-492547
Maria Johansson

Johansson, Maria - Biträdande professor, Utbildningsledare för grundlärarutbildning och VFU

Organisation: Matematik och lärande, Pedagogik språk och Ämnesdidaktik, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0920-491009

Taggar