KURSPLAN Arbetsterapi: Design och tillämpning av kvalitativ metod 7,5 högskolepoäng Occupational therapy: Design and application of qualitative methodology Avancerad nivå, A7023H Version Vår 2020 Lp 3 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2021 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1N Betygsskala U G VG Ämne Arbetsterapi Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling BehörighetYrkesexamen arbetsterapi omfattande 180 hp alternativt kandidatexamen inom huvudområde arbetsterapi omfattande 180 hp.UrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultat Studenten ska efter kursen kunna: Kritiskt värdera och diskutera kvalitativa forskningsdesigner och metoder av relevans för arbetsterapi Förklara, jämför och argumentera för olika kvalitativa forskningsdesigner och metoder i relation till vetenskapsteoretiska perspektiv Designa en kvalitativ datainsamling och analys för en frågeställning av relevans för arbetsterapi, med fördjupad diskussion kring metodval och forskningsetiska ställningstaganden Kursinnehåll Kvalitativ forskningsdesign inkluderat design av kvalitativa studier i relation till intervention Kvalitativa metoder för datainsamling och analys Forskningsetiska aspekter på kvalitativa forskningsdesigner Vetenskapsteoretisk grund för kvalitativ metodik Jämställdhets- och mångfaldsperspektiv i kvalitativ forskningGenomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Kursen ges med distansmetodik och är webbaserad. För studierna krävs datorvana och tillgång till Internetanslutning samt headset och webbkamera. Kursen har sin pedagogiska grund i LTUs pedagogiska idé. Detta arbetssätt kännetecknas av att varje student ska inspireras till engagemang samt självständigt och aktivt lärande som utmanar dennes förmågor. Studenten ska aktivt söka och lösa problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt. Kursen samläses med studenter vid magisterprogram i fysioterapi med en ämnesvis fördjupning. Lärandet i kursen sker genom litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, muntliga och skriftliga presentationer samt eget fördjupningsarbete.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Kursens mål examineras löpande och för godkänt betyg i kursen krävs att studenten uppnått kursens mål. Målen examineras individuellt, skriftligt och muntligt genom inlämningsuppgifter och seminarier. Betygskriterier för G och VG anges i studiehandledningen.ExaminatorMaria Larsson-LundLitteratur. Gäller från Höst 2021 Lp 1 Holloway, I., & Galvin, K. (2016). Qualitative research in nursing and healthcare. Chichester: John Wiley & Sons.Höglund Nielsen, B., & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso-och sjukvård. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur.Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. 3.[rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0003Individuell skriftlig vetenskaplig rapportU G VG4.50ObligatoriskH21 0004SeminarierU G#3.00ObligatoriskH21 Kursplanen fastställdav Prefekt vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik 2021-02-11Reviderad