KURSPLAN Specialpedagogiska perspektiv i mötet med personer med psykisk funktionsnedsättning 7,5 högskolepoäng Special pedagogical perspectives relevant to interactions engaging individuals with mental health difficulties Grundnivå, B0009P Version Höst 2016 Lp 1 - Höst 2019 Lp 1Höst 2019 Lp 2 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2019 Lp 2 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Betygskala U G# Ämne Specialpedagogik Ämne (SCB) Pedagogik BehörighetGrundläggande behörighetUrvalMål/Förväntat studieresultat Målet är att kursdeltagarna efter avslutad kurs skall kunna beskriva och analysera olika villkor och uttryck för personer med psykisk funktionsnedsättning planera, genomföra och utvärdera olika strategier för att kunna stödja personer med psykisk funktionsnedsättning ta del av och tillämpa aktuell forskning Kursinnehåll Specialpedagogiska och sociokulturella perspektiv på psykiska funktionsnedsättningar. Verktyg och strategier för att kunna stödja personer med psykisk funktionsnedsättning. Lågaffektivt bemötande. Aktuell forskning. GenomförandeKursen genomförs med nära koppling till den egna verksamheten. Kursdeltagarna genomför ett utvecklingsarbete med arbetslaget i den egna verksamheten. Träffarna vid universitetet innehåller föreläsningar, praktiska övningar samt erfarenhetsutbyte. Nätbaserade lärplattformen Canvas används i kommunikationen mellan de fysiska träffarna vid universitetet. ExaminationSkriftiga och muntliga presentationer av kursuppgifter såsom loggbok, litteraturseminarium och utvecklingsarbete både individuellt och i gruppExaminatorÅsa GardelliLitteratur. Gäller från Höst 2019 Lp 2 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Hejlskov Elvén, B. & Abild, S. (2015). Beteendeproblem i psykiatrisk vård: om lågaffektivt bemötande. Stockholm: Natur och Kultur.Gabrielsson, S. & Ejneborn Looi, G-M. (2018). Bemötande i psykiatrin. Möten som främjar återhämtning. Stockholm: Gothia.Valbar självbiografi eller skönlitterär bok.Ytterligare litteratur utifrån valt utvecklingsområde i samråd med lärarna. Referenslitteratur:Hallerstedt, G. (red.) (2006) Diagnosens makt: om kunskap, pengar oh lidande. Göteborg: Daidalos.SOU1999:21. Utredningen om bemötande av personer med funktionshinder (1999). Lindqvists nia: Nio vägar att utveckla bemötandet av personer med funktionshinder. Slutbetänkande. Stockholm: Fritzes Offentliga Publikationer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001KursuppgifterU G#4.00ObligatoriskH16 0002UtvecklingsarbeteU G#3.50ObligatoriskH16 Kursplanen fastställdav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2016-05-24Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2019-09-23