Utbwebben - defaultbild för kurser swe

Knowledge Management

7,5 Högskolepoäng, Nybörjarkurs på grundnivå, D0002N
Knowledge Management handlar om hur kunskap skapas, sprids och används i en verksamhet. Alla organisationer och företag behöver personer med kunskaper inom detta område.

Kompetens, kompetensutveckling och kunskap är viktiga för en organisations eller ett företags tillväxt. Ibland anses kompetensen eller kunskapen vara det viktigaste konkurrensmedlet för ett företag. Att ha kunskap om knowledge management är därför av största vikt för de flesta organisationer/företag, både för ledningen och för dem som ägnar sig åt alla former av förändringsarbete. Kursinnehåll: • Introduktion till knowledge management • Begreppen Data – Information – Kunskap –Kompetens – Erfarenhet • Kunskap betraktad som tyst respektive explicit kunskap samt hur tyst kunskap kan uttryckas, dvs. bli explicit • Hur kunskap kan spridas, delas och hur ny kunskap kan skapas • IT:s betydelse för knowledge management • Kartlägga en organisations kunskapsarbete.

Anmälan

Vill du veta mer om kursen?

I kursplanen beskrivs exempelvis kursens mål och innehåll samt kurslitteratur. Eftersom en kursplan kan förändras visas alltid information om när revidering har skett och för vilken period som kursplanen gäller för. Senast tio veckor innan kursstart skall en aktuell kursplan finnas publicerad.

Vanliga frågor och svar

Frågor om ansökan, behörighet och antagning

Q  Hittar du inte svaret på din fråga?

Frågor om kursen

Har du detaljfrågor om kursen som du inte hittar svar på under kurssidorna eller i kursplanen, tveka inte att kontakta oss.

Tero Päivärinta

Tero Päivärinta, Professor, Ämnesföreträdare

Organisation: Informationssystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Telefon: 0920-491477