Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Knowledge Management handlar om hur kunskap skapas, sprids och används i en verksamhet. Alla organisationer och företag behöver personer med kunskaper inom detta område.
Kompetens, kompetensutveckling och kunskap är viktiga för en organisations eller ett företags tillväxt. Ibland anses kompetensen eller kunskapen vara det viktigaste konkurrensmedlet för ett företag. Att ha kunskap om knowledge management är därför av största vikt för de flesta organisationer/företag, både för ledningen och för dem som ägnar sig åt alla former av förändringsarbete.
Kursinnehåll:
• Introduktion till knowledge management
• Begreppen Data – Information – Kunskap –Kompetens – Erfarenhet
• Kunskap betraktad som tyst respektive explicit kunskap samt hur tyst kunskap kan uttryckas, dvs. bli explicit
• Hur kunskap kan spridas, delas och hur ny kunskap kan skapas
• IT:s betydelse för knowledge management
• Kartlägga en organisations kunskapsarbete.
Knowledge Management handlar om hur kunskap skapas, sprids och används i en verksamhet. Alla organisationer och företag behöver personer med kunskaper inom detta område.
Kompetens, kompetensutveckling och kunskap är viktiga för en organisations eller ett företags tillväxt. Ibland anses kompetensen eller kunskapen vara det viktigaste konkurrensmedlet för ett företag. Att ha kunskap om knowledge management är därför av största vikt för de flesta organisationer/företag, både för ledningen och för dem som ägnar sig åt alla former av förändringsarbete.
Kursinnehåll:
• Introduktion till knowledge management
• Begreppen Data – Information – Kunskap –Kompetens – Erfarenhet
• Kunskap betraktad som tyst respektive explicit kunskap samt hur tyst kunskap kan uttryckas, dvs. bli explicit
• Hur kunskap kan spridas, delas och hur ny kunskap kan skapas
• IT:s betydelse för knowledge management
• Kartlägga en organisations kunskapsarbete.