KURSPLAN Användbarhet och användarupplevelse 7,5 Högskolepoäng Usability and user experience Grundnivå, D0046A Version Höst 2018 Lp 1 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2019 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygskala U G VG Ämne Industriell design Ämnesgrupp (SCB) Övriga tekniska ämnen BehörighetGrundläggande behörighet samt A0017A Ergonomi och kognition eller P0067A Människa-Maskin-Interaktion eller motsvarande.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatMålet är att studenten ska kunna designa produkter, tjänster, miljöer eller system som ger användaren en god användarupplevelse samt att kunna utvärdera användarupplevelsen. visa kunskap om aspekter som påverkar användarupplevelsen i en produkt, tjänst, miljö eller system visa förmåga att utforma och utveckla produkter och miljöer med utgångspunkt i människans fysiska och mentala behov och förutsättningar, med fokus på användbarhet och användarupplevelse visa förmåga att välja och använda lämpliga metoder för att analysera och utvärdera användbarhet och användarupplevelse visa förmåga att kritiskt analysera befintliga lösningar samt kritiskt reflektera kring egna och andra studenters lösningsförslag ur användbarhets och användarupplevelse-perspektiv KursinnehållKursen behandlar design och utvärdering av produkter, tjänster, miljöer eller system med människan i centrum. Kursen är tydligt användarcentrerad med syftet att lära sig mer om hur man designar produkter eller system som är lättanvända och lätta att förstå. Kursen behandlar även hur produkter kan vara anpassade till att ge användaren en god upplevelse när man använder produkten. För att vara säker på hur effektiv en design är på dessa aspekter behandlar kursen även hur dessa produkter kan testas och utvärderas för att få svar på om designen passar användaren.GenomförandeKursen genomförs i form av föreläsningar varvade med självständigt arbete i form av uppgifter och övningar, individuellt eller i grupp.ExaminationInlämningsuppgifter U G VG 7,5 hpÖvrigtDen student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS utbildningsadministration eduets@ltu.se, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti.ExaminatorCarl Jörgen NormarkLitteratur. Gäller från Vår 2019 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Successful User Experience: Strategies and Roadmaps. Elizabeth Rosenzweig. ISBN 9780128009857 Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälleProv ProvnrTypHpBetyg 0001Inlämningsuppgifter7.5TG U G VG StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2018-02-15Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2018-11-09