KURSPLAN Entreprenöriellt lärande 7,5 Högskolepoäng Entrepreneurial Learning Grundnivå, E0001N Version Höst 2007 Lp 1 - Vår 2008 Lp 4Höst 2008 Lp 1 - Vår 2009 Lp 4Höst 2009 Lp 1 - Vår 2010 Lp 4Höst 2010 Lp 1 - Vår 2011 Lp 4Höst 2011 Lp 1 - Höst 2011 Lp 1Höst 2011 Lp 2 - Vår 2012 Lp 4Höst 2012 Lp 1 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Höst 2016 Lp 1Höst 2016 Lp 2 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2017 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG Ämne Företagsekonomi Ämnesgrupp (SCB) Företagsekonomi BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultatEfter genomgången kurs skall studenten kunna 1. resonera kring begrepp kopplade till entreprenörskap och entreprenöriellt lärande 2. förstå vad entreprenörskap och entreprenöriellt lärande innebär i praktik och teori 3. utvärdera och genomföra entreprenöriella projekt där fokus ligger på att kunna: a. identifiera aspekter som gör ett projekt entreprenöriellt b. resonera kring problem och möjligheter med att driva entreprenöriella projekt c. analysera och värdera eget och andras arbete d. presentera resultatet av sitt arbete både muntligt och skriftligt på ett kreativt sättKursinnehållEntreprenörskap behövs för att skapa förnyelse inom alla arbetsområden i samhället såväl i privat verksamhet, offentlig verksamhet, föreningsliv, skolan som i den sociala ekonomin. Kursen vänder sig därför till studenter inom alla discipliner som är intresserade av entreprenörskap som fenomen och speciellt hur man kan arbeta som ledare för att utveckla ett entreprenöriellt handlande. I kursen får studenterna en introduktion till ämnet entreprenörskap och hur entreprenöriellt lärande skiljer sig från traditionellt lärande. Vidare kommer studenterna att involveras i projekt som till viss del kommer att vara styrda, men där det också finns avsevärt utrymme för egna initiativ. De olika momenten kommer löpande att seminariebehandlas i mindre grupper för att skapa ett bra klimat för lärande.GenomförandeUndervisningen sker i form av handledning, seminarier och föreläsningar.ExaminationExamination sker genom obligatoriska moment med skriftliga inlämningsuppgifter som utföres enskilt och i grupp. Mål 1 och 2 examineras huvudsakligen genom den avslutande enskilda hemtentan. Mål 3 examineras huvudsakligen genom de två obligatoriska uppgifterna (utföres helt eller delvis i grupp) som presenteras såväl muntligt som skriftligt och seminariebehandlas. I viss mån examineras också mål 3 i den enskilda hemtentan eftersom den täcker in hela kursen.ÖvrigtKursen ingår som en första del i en framtida specialisering mot entreprenörskap i lärarutbildningen. Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS utbildningsadministration eduets@ltu.se, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti.ExaminatorMats WesterbergÖvergångsbestämmelserKursen E0001N motsvarar kursen IEF021Litteratur. Gäller från Höst 2016 Lp 2 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Bjerke, B. (2013). En bok om entreprenörskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144077130Falk-Lundqvist, Åsa, Hallberg, Per-Gunnar, Leffler, Eva & Gudrun Svedberg (2011). Entreprenöriell pedagogik i skolan – drivkrafter för elevers lärande, Liber, ISBN 978-91-47-09984-9 Ytterligare litteratur kan tillkomma. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälleProv ProvnrTypHpBetyg 0001Obligatoriska uppgifter7.5U G VG StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Särskilda nämnden för lärarutbildning 2007-08-27Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2017-02-15