KURSPLAN Filosofiska samtal med barn 7,5 högskolepoäng Philosophical dialogue with children Grundnivå, F0016P Version Höst 2013 Lp 1 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG * Ämne Pedagogik Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultatEfter kursen ska den studerande kunna a) Redogöra för grundläggande teori och metod inom området filosofiska samtal med barn, b) Kritiskt förhålla sig till dessa teorier och metoder, c) Relatera olika samtalsmetoder till förskolans och skolans värdegrundsarbete, samt d) Beskriva och analysera faktiska filosofiska samtal med barn.Kursinnehåll Grundläggande historik och teoribildning inom området filosofiska samtal med barn, Traditionell och vidareutvecklad metodteori inom området, Aktuell empirisk forskning relaterad till filosofiska samtal med barn, Praktisk tillämpning av filosofiska samtal. GenomförandeKursen är helt internetbaserad och består av självständiga studier, litteraturstudier och övningar där kurs- och inlämningsuppgifter bearbetas. Utförligare beskrivning ges i studiehandledningen. Som resurs för kommunikation och lärande kan olika digitala verktyg användas, som exempelvis en webbaserad lärplattform. ExaminationExamination sker genom kurs- och inlämningsuppgifter. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen. ÖvrigtKursen kan utgöra en delkurs i Filosofi A, F0009S, 30 hp.ExaminatorYlva BackmanLitteratur. Gäller från Vår 2017 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A. (2012). Vetenskapliga tankeverktyg. Lund: Studentlitteratur. Gardelli, V. (2016). To describe, transmit or inquire: ethics and technology in school. [Elektronisk resurs] Diss. Luleå: Luleå tekniska univ., 2016. Luleå. Lipman, M. (2003). Thinking in education [Elektronisk resurs]. Cambridge: Cambridge University Press. Lipman, M., Sharp, A. M. & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the classroom [Elektronisk resurs]. Philadelphia: Temple University Press. Skolverket. (2013). Förskolans och skolans värdegrund – förhållningssätt, verktyg och metoder. Sid. 82-88 (om filosofiska samtal). [Elektronisk resurs]. Strömberg, C., Gardelli, V., Backman, Y. & Gardelli, T. (2012). Svenska hjältar lärarhandledning: Lärare! Våga prata om svåra saker [Elektronisk resurs]. Stockholm: Aftonbladet. UNESCO (2007). Philosophy: A School of Freedom [Elektronisk resurs]. Paris: UNESCO. Artiklar i urval av läraren omfattande högst 200 sidor. Referenslitteratur Benyamine, I., Haglund, L. & Persson, A. J. (red.) (2014). Att slippa tänka själv – Filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan. Möklinta: Gidlunds förlag. Björnsson, G., Kihlbom, U. & Ullholm, A. (senaste versionen). Argumentationsanalys: färdigheter för kritiskt tänkande. Stockholm: Natur & kultur. Ohlsson, R. & Sigge, K. (2013). Den barnsliga relativismen. Stockholm: Carlsson bokförlag. Tännsjö, T. (senaste versionen). Grundbok i normativ etik. Stockholm: Thales. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0003KursuppgifterU G#3.00ObligatoriskV17 0004InlämningsuppgifterU G VG *4.50ObligatoriskV17 Kursplanen fastställdav Monica Johansson, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2013-02-15Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-11-04