KURSPLAN Kunskapsbaserade jämställdhetsinsatser i organisationer och samhälle 7,5 högskolepoäng Knowledge-based gender equality efforts in organizations and society Grundnivå, G0011A Version Höst 2017 Lp 1 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G# Ämne Genusstudier Ämnesgrupp (SCB) Genusstudier BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultatSyftet med kursen är att öka deltagarnas kunskaper om hur genusvetenskaplig kunskap kan användas för praktiska jämställdhetsinsatser i organisationer och samhälle. Målen med kursen är att studenten ska kunna: Beskriva hur genusvetenskaplig kunskap kan användas för praktiska jämställdhetsinsatser i organisationer och samhälle Reflektera kring dilemman som kan uppstå i avvägningen mellan teori och praktik i kunskapsbaserade jämställdhetsinsatser Beskriva olika metoder för samarbete mellan genusforskare och organisations/samhälls-representanter i kunskapsbaserade jämställdhetsinsatser Bedöma hur ovanstående insikter kan användas för att planera, genomföra och utvärdera jämställdhetsinsatser i organisationer och samhälle KursinnehållKursen handlar om hur genusvetenskaplig kunskap kan användas för praktiska jämställdhetsinsatser i organisationer och samhälle. Med avstamp i forskning som analyserar genomförda jämställdhetsinsatser i olika samhällssektorer ger kursen praktiska exempel på hur sådana insatser kan planeras, genomföras och utvärderas. Kursen är indelad i tre teman: 1) Teori och praktik, 2) Långsiktig förändring, 3) Kritiska perspektiv. Kursen ges som en Internetbaserad kurs med 25% studietakt utan fysiska sammankomster för att kunna kombineras med befintligt arbete eller annan sysselsättning. Den pedagogik som används i kursen är kollegialt lärande (peer-to-peer learning) där kursdeltagarna bidrar till varandras kunskapsutveckling genom diskussioner och feedback.GenomförandeUnder kursen ska studenten läsa kurslitteraturen i den ordning som anges i nedanstående litteraturlista, delta i tre gemensamma diskussioner via Luleå tekniska universitets webbaserade lärplattform, skriva tre texter som lämnas in via lärplattformen, samt ge skriftlig feedback på de andra kursdeltagarnas texter via lärplattformen. De obligatoriska uppgifterna inom kursens tre teman är: Tema 1: Teori och praktik (2,5 hp) Obligatorisk uppgift 1: Gemensam diskussion Obligatorisk uppgift 2: Skriftlig uppgift Obligatorisk uppgift 3: Feedback skriftlig uppgift Tema 2: Långsiktig förändring (2,5 hp) Obligatorisk uppgift 4: Gemensam diskussion Obligatorisk uppgift 5: Skriftlig uppgift Obligatorisk uppgift 6: Feedback skriftlig uppgift Tema 3: Kritiska perspektiv (2,5 hp) Obligatorisk uppgift 7: Gemensam diskussion Obligatorisk uppgift 8: Skriftlig uppgift Obligatorisk uppgift 9: Feedback skriftlig uppgiftExaminationExamination sker genom inlämning av nio obligatoriska studieuppgifter, indelade i kursens tre teman, via Luleå tekniska universitets webbaserade lärplattform. Samtliga uppgifter utgör grund för det samlade slutbetyget. Bedömning på kursen sker enligt betygsskalan underkänd eller godkänd. Betyget godkänd krävs på alla obligatoriska uppgifter för att det samlade slutbetyget ska bli godkänd.ÖvrigtDen student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS utbildningsadministration eduets@ltu.se, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även studenter med platsgaranti.ÖvergångsbestämmelserKursen G0011A motsvarar kursen G0010AExaminatorMalin LindbergÖvergångsbestämmelserKursen G0011A motsvarar kursen G0010ALitteratur. Gäller från Vår 2021 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Tema 1: Teori och praktikLindholm, K., red. (2011). Jämställdhet i verksamhetsutveckling. Lund: Studentlitteratur. (Finns via bokhandel/bibliotek). Amundsdotter, E., Ericson, M., Jansson, U., Linghag, S. (2015). Motstånd och strategier i jämställdhetsarbete. Karlstad: Karlstads universitet. (Finns i pdf-format på lärplattformen och via bokhandel/bibliotek). Tema 2: Innovativ förändringKällhammer, E. (2017). Akademins (o)föränderliga genusmönster: En analys av jämställdhetsinsatser vid Luleå tekniska universitet. Doktorsavhandling: Luleå tekniska universitet. (Finns i pdf-format på lärplattformen). Lindberg, M. (2019). Digitala verktyg för jämställdhet och inkludering. Luleå: Luleå tekniska universitet. (Finns i pdf-format på lärplattformen). Tema 3: Kritiska perspektivMagnusson, E., Rönnblom, M., Silius, H., red. (2008). Critical studies of gender equalities: Nordic dislocations, dilemmas and contradictions. Göteborg: Makadam. (Finns via bokhandel/bibliotek). Martinsson, L., Griffin, G., Giritli Nygren, K., red. (2016). Challenging the myth of gender equality in Sweden. Bristol: Policy Press. (Finns via bokhandel/bibliotek). Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälle (ETS)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0002Tema 2 Obligatorisk uppgiftU G#2.50ObligatoriskH17 0004Tema 1 Obligatorisk uppgiftU G#2.50ObligatoriskH20 0005Tema 3 obligatorisk uppgiftU G#2.50ObligatoriskH20 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2017-02-15Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2020-11-06