KURSPLAN Projektkurs i geoteknik 30 högskolepoäng Senior Design Project in Soil Mechanics Avancerad nivå, G7014B Version Höst 2019 Lp 1 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1F Betygsskala U G# Ämne Geoteknik Ämnesgrupp (SCB) Väg- och vattenbyggnad BehörighetGodkänd projektplan krävsUrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultat Det övergripande målet för kursen är att studenten ska uppvisa, utveckla och tillämpa teori och metoder för att lösa problem relevanta för en ingenjör inom väg- och vattenbyggnad som är verksam inom geoteknikområdet. Vid kursens slut ska studenten kunna: Formulera ett relevant problem för att undersöka ett utvalt område inom geotekniken. Tillämpa kunskap och färdighet som har erhållits under studietiden för att studera ett komplext utvecklingsprojekt eller ett mindre forskningsprojekt på ett individuellt och systematiskt sätt. Välja och motivera metoder som har valts i studien. Analysera och försvara problemet i sitt sammanhang relaterat till vetenskap och ingenjörsmässighet. Hitta och kritiskt granska information samt sammanfatta detta vetenskapligt. Planera, strukturera och utföra projektet inom forskning, utveckling eller utredning. Avgöra den vetenskapliga eller praktiska relevansen av de erhållna resultaten. Jobba enligt ett schema. Uttrycka sig skriftligen, såväl som muntligen, språkligt och vetenskapligt korrekt. Utforma och genomföra en presentation av resultaten i projektet, som försvarar slutsatserna. Kristligt ganska andra arbeten på ett konstruktivt och vetenskapligt sätt. Kursinnehåll Projektens område väljs i samarbete med examinatorn och ska vara relaterat till forskning eller utveckling inom ett område inom geotekniken.Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Studenten jobbar individuellt med handledning.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. I rapporten skall studenten visa förmåga att: Motivera den valda problemställningen Välja och motivera metod för studien Samla relevant information för problemet som ska studeras, där kopplingen till studerat område är tydlig På ett relevant sätt skriftligt presentera den insamlade informationen Utifrån vald teori/metod på ett korrekt sätt analysera och besvara formulerad problemställning Med ett kritiskt förhållningssätt bedöma den ingenjörsmässiga och vetenskapliga relevansen av erhållna resultat Uttrycka sig väl i skrift på ett språkligt och vetenskapligt korrekt sätt Muntlig presentation och försvar av eget arbete Övrigt Institutionen tillhandahåller handledning under kursens gång. Projektet utförs individuellt, endast i undantagsfall får det utföras i grupp om maximalt två personer. I de fall där projektarbetet utförs av två studenter, ska det tydligt framgå i kursens omfattning samt i djupet i rapporten.ExaminatorJan LaueLitteratur. Gäller från Höst 2019 Lp 1 Beror på valt projekt och bestäms senare. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för samhällsbyggnad och naturresurser (SBN)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001Godkänd muntlig och skriftlig redovisningU G#30.00ObligatoriskH19 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Biträdande huvudutbildningsledare Eva Gunneriusson, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser 2019-02-14Revideradav Biträdande huvudutbildningsledare Eva Gunneriusson, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser 2022-02-11