KURSPLAN Hälsopromotion: Vetenskaplig teori och metod 15 Högskolepoäng Health Promotion: Scientific Theory and Methods Grundnivå, H0001H Version Vår 2013 Lp 3 - Vår 2013 Lp 3Vår 2013 Lp 4 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Vår 2014 Lp 3Vår 2014 Lp 4 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2015 Lp 2Vår 2016 Lp 3 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Höst 2022 Lp 2Vår 2023 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2018 Lp 3 - Vår 2022 Lp 4Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygsskala U G VG Ämne Hälsovägledning Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling BehörighetGrundläggande behörighet samt Högskoleexamen med inriktning mot hälsovägledningUrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga metoder med fokus på olika vetenskapsteoretiska traditioner samt olika datainsamlingsmetoder av relevans för ämnet hälsopromotion. Efter genomgången kurs ska studenten utifrån vetenskaplig förankring, utifrån gällande lagar och förordningar samt ett forskningsetiskt perspektiv kunna: förklara och jämföra olika vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsansatser förklara och diskutera olika kvalitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion förklara och diskutera olika kvantitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion jämföra kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser och välja metod/metoder för en vetenskaplig studie inom området hälsopromotion samt tillämpa ett forskningsetiskt resonemang utifrån formulering av en forskningsfråga Kursinnehåll I kursen ingår en fördjupning av vetenskapliga teorier i förhållande till sanning och rättfärdigande samt teoriers utveckling, användning och rationalitet. I kursen ingår även kritisk reflektion av olika kvalitativa forskningsmetoder samt att utifrån praktisk erfarenhet kritiskt värdera datainsamlingsmetoderna intervju, observation och enkät. Dessutom ingår statistisk bearbetning i dataprogram samt bearbetning av kvalitativ data. Kursen innehåller också databaserad litteratursökning av vetenskapliga artiklar inom ämnet hälsopromotion samt att skriva etiska reflektioner. Vetenskapsteori Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder Metoder för analys av kvalitativa och kvantitativa data Forskningsetik Databaserad litteratursökning Genomförande Kursen ges med distansmetodik och är huvudsakligen webbaserad. För studierna krävs datorvana och tillgång till Internetanslutning motsvarande minst ADSL samt headset och webbkamera. Delar av kursen är förlagd till campus där framförallt seminarier och examinationer sker. För kursens genomförande förutsätts att studenten aktivt söker kunskap och löser problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt. Det innebär att studenten tar eget ansvar genom att aktivt medverka till att uppnå kursens mål genom att planera innehåll och tid. Kursens innehåll bearbetas genom föreläsningar, metodövningar, grupparbete samt muntlig och skriftlig presentation. I kursen ingår även ett seminarium med opponent- och respondentskap. Kurskrav är genomförda studieuppgifter samt obligatorisk närvaro och ett aktivt deltagande vid metodövningar, arbets- och examinationsseminarier. Examination För godkänt betyg i kursen krävs att studenten uppnått kursens mål genom följande examinationsmoment: Mål ett examineras genom en muntlig presentation och diskussion av vetenskapsteoretiska bgrepp Mål två examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift om kvantitativa metoder Mål tre examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift om kvalitativa metoder Mål fyra examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift och en muntlig presentation av forsknings- och etikorienterade problem inför planering av en vetenskaplig studie Betygskriterier för G och VG anges i studiehandledningen. Övrigt Kursen ges på grundnivå. Studiehandledning finns i kursrummet i Canvas.ExaminatorAnna-Karin LindqvistLitteratur. Gäller från Vår 2018 Lp 3 Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Eilertsson, G. (senaste upplagan). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.Olsson, H & Sörensen, S. (senaste upplagan). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: LiberThurén, T. (senaste upplagan). Vetenskapsteori för nybörjare. Saltsjö-Boo: Tiger Förlag..Trost, J. (senaste upplagan). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur. Referenslitteratur:Kvale, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskapProv ProvnrTypHpBetyg 0007Vetenskapsteori2.0U G# 0008Kvalitativ metod3.0U G# 0009Kvantitativ metod3.0U G# 0010Forsknings PM7.0U G VG Kursplanen fastställdav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2012-03-15Revideradav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2017-02-14