KURSPLAN Samhällsförändring från olika perspektiv 15 högskolepoäng Societal change from different perspectives Grundnivå, H0037N Version Höst 2012 Lp 1 - Höst 2012 Lp 2Vår 2013 Lp 3 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 3Vår 2015 Lp 4 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Vår 2017 Lp 3Vår 2017 Lp 4 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 3Vår 2018 Lp 4 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Vår 2020 Lp 3Vår 2020 Lp 4 - Vår 2022 Lp 3Vår 2022 Lp 4 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Höst 2022 Lp 2Vår 2023 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2023 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygsskala U G VG * Ämne Historia Ämnesgrupp (SCB) Historia Ingår i huvudområde Historia BehörighetGrundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.UrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Studenterna skall efter avslutad kurs kunna redogöra för olika former av historisk förändring och hur olika förklaringsmodeller ser på sådan förändring (social, teknisk och ekonomisk). De skall dessutom kunna identifiera och förklara flera olika väsentliga historiska sammanhang från förhistorisk tid till modern tid utifrån de skilda förklaringsmodellerna. Studenterna skall vidare på en grundläggande nivå kunna använda sig av flera olika för kunskapsområdet relevanta lärandeverktyg.Kursinnehåll Kursen behandlar olika förklaringsmodeller till historisk förändring utifrån sociala, tekniska och ekonomiska faktorer och deras inbördes samband. Exempel hämtas ur samtliga epoker. Grundläggande och återkommande teman som studeras i syfte att belysa de olika förklaringsmodellernas skillnader utgörs av försörjning/produktion, maktförskjutning, kunskapsinhämtning/produktion, kommunikation och demografi. Lärandeverktyg med relevans för kunskapsområdet.Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Lektioner, föreläsningar, seminarier, fördjupningsuppgifter individuellt och i grupp samt tentamen. Kursen inleds med en rad lektioner, föreläsningar och litteraturseminarier. Genom två fördjupningsarbeten på temat historisk förändring (ett mindre individuellt och ett större i grupp), som redovisas såväl skriftligt som muntligt, får studenten möjlighet att prova flera olika lärandeverktyg som är relevanta för kunskapsområdet.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Aktivt deltagande i seminarier, 2 hp (U, G). Individuellt fördjupningsarbete (muntlig och skriftlig redovisning), 2 hp (U, G). Fördjupningsarbete i grupp (muntlig och skriftlig redovisning), 3,5 hp (U, G, VG). Skriftlig tentamen, 7,5 hp (U, G, VG) För att få kursen godkänd krävs G på samtliga moment. För betyget Väl Godkänd krävs VG på tentamen och G på övriga moment.Övrigt Den student som inte personligen registrerat sig eller kontaktat ETKS utbildningsadministration eduetks@ltu.se under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti. Delar av genomförandet av kursen kan komma att ske på engelska.ExaminatorRoine WiklundLitteratur. Gäller från Vår 2022 Lp 4 Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia: en europeisk region under 1200 år. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur Headrick, Daniel R. (2009). Technology: a world history. Oxford: Oxford University Press Liljegren, B. (2012). Att undervisa i historia. Tusen och ett sätt att inspirera sina elever. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. McKay, John P. (2018). A history of world societies. Eleventh edition Boston, MA: Bedford / St. Martins, Macmillan Learning. Neal, Larry, Cameron, Rondo E. & Schön, Lennart (2016). Världens ekonomiska historia: från urtid till nutid. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur Phillips, Ian (2008). Teaching history: developing as a reflective secondary teacher. Los Angeles: Sage (I urval. Finns som elektronisk resurs via biblioteket.) Sjöberg, Maria & Cassel, Kerstin (red.), En samtidig världshistoria, Andra upplagan, Studentlitteratur, Lund, 2017. Sjöberg, Maria (2012). Kritiska tankar om historia. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Wiesner, Merry E. (2010). Gender in history: global perspectives. 2nd ed. Oxford: Wiley-Blackwell Ågren, Henrik (red.) (2015). Perspektiv på historia: en introduktion till historiestudier. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Historisk atlas. Artiklar tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle (ETKS)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001Skriftlig tentamenU G VG *7.50ObligatoriskH12 0005Individuell muntlig och skriftlig redovisningU G#2.00ObligatoriskH15 0006SeminarierU G#2.00ObligatoriskH18 0007Grupparbete, muntlig och skriftlig redovisningU G VG *3.50ObligatoriskH18 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Bo Jonsson, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2012-03-14Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle 2022-02-11