KURSPLAN Förskolan, skolan och samhället: förr och nu 7,5 högskolepoäng Preschool and school in society, past and present Grundnivå, H0045N Version Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 3Vår 2015 Lp 4 - Vår 2016 Lp 3Vår 2016 Lp 4 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 1Höst 2016 Lp 2 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2020 Lp 3Vår 2020 Lp 4 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2020 Lp 4 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G VG * Ämne Historia Ämnesgrupp (SCB) Historia BehörighetGrundläggande behörighet samt Akademiska kurser motsvarande 30 hp inom lärarutbildningUrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs ska studenten kunna: a) sätta in förskoleverksamheten i dagens utbildningssystem och lärarutbildning i ett historiskt perspektiv, b) beskriva hur förskolans arbete relaterar till ett demokratiskt samhällsskick och olika gruppers utövande av demokratiska rättigheter, c) beskriva hur samhällsförändringar påverkar innehållet i undervisning och hur skolans och förskolans verksamhet är kopplade till olika typer av samhällen genom historien. d) redogöra för förskolans värdegrund, begrepp såsom demokrati, jämställdhet och hållbar utveckling samt hur dessa skall genomsyra den praktiska verksamheten. e) uppvisa förmåga att med stöd i relevant forskning och förskolans styrdokument ge exempel på hur verksamhet kan organiseras som väcker barns intresse och engagemang kring värdegrundsfrågor. f) självständigt söka relevant kunskap i såväl tryckta som Internet -baserade källor och självständigt förhålla sig till och värdera stoff. g) att med hjälp av strukturerande termer såsom genus och etnicitet förstå och analysera maktstrukturer i samhället och deras betydelse för förskolans pedagogiska verksamhet.KursinnehållKursen består av nedanstående två delar: 1) Förskola, skola och utbildning i ett historiskt perspektiv, 4,0 hp I denna del beskrivs huvuddragen i hur det moderna utbildningssystemet vuxit fram som en del i övergången från en kyrklig till en sekulariserad medborgerlig utbildningskontext. Särskilt behandlas förskolans och förskoleklassens framväxt och position i det svenska utbildningsväsendet i ett historiskt och nutida perspektiv. I sammanhanget berörs förskolans anpassning till de olika grupperna representerade genom diskrimineringsgrunderna i lagstiftningen: kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet samt ålder. 2) Demokrati i teori och praktik, 3,5 hp I denna del behandlas vilken betydelse kunskapsförmedlingen i samhället har haft för den demokratiska utvecklingen. I sammanhanget redogörs för de mänskliga rättigheternas historiska utveckling och uttryck under olika tidsperioder, samt olika former av hot mot de mänskliga rättigheterna. Olika teorier och uttolkningar av vad hållbar utveckling, demokrati, jämlikhet och jämställdhet kan betyda i praktiken för olika grupper diskuteras. Slutligen behandlas ur ett grundläggande didaktiskt perspektiv den praktiska tillämpningen av dessa värdegrundsfrågor. I samtliga moment läggs särskild vikt vid övning i att självständigt söka, värdera och kritiskt granska kunskap, samt vid förmåga att på korrekt svenska uttrycka sig i tal och skrift.GenomförandeUndervisningen består av föreläsningar och seminarieövningar.ExaminationKursen examineras muntligt och skriftligt. Kursbetyget (G eller VG) avgörs genom sambedömning av resultaten på samtliga moment. För att få G på kursen krävs G på samtliga moment. För att få VG på kursen krävs VG på den skriftliga hemtentamen. Moment 1 Skola, förskola och utbildning i ett historiskt perspektiv, 4,0 hp (U, G, VG) Momentet examineras genom skriftlig hemtentamen. Moment 2 Demokrati i teori och praktik, 3,5 hp (U, G) Momentet examineras genom trådseminarier och skriftliga inlämningsuppgifterÖvrigtDen student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS-Studieadministration, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti.ExaminatorPer-Olof GrönbergLitteratur. Gäller från Vår 2020 Lp 4 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Eidevald, Christian. "Anna bråkar!": att göra jämställdhet i förskolan,1. uppl., Liber, Stockholm, 2011Engdahl, Ingrid l, Karlsson, Bibi, Hellman, Anette, Ärlemalm-Hagsér Eva. Lärande för hållbar utveckling – är det någonting för förskolan, eller? Rapport om OMEP:s projekt. Lärande för hållbar utveckling i praktiken, USAB, 2012http://www.svenskaomep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red). Utbildningshistoria - en introduktion (Lund: Studentlitteratur, 2019)Lindgren, Anne-Li & Söderlind, Ingrid. Förskolans historia. Förskolepolitik, barn och barndom (Malmö: Gleerups. 2019)Lunneblad, Johannes. Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, Studentlitteratur, 2013Olivestam, Carl E, Thorsén, Håkan. Värdegrund i skola och förskola. Remus, 2011Skolverket, Förskolans och skolans värdegrund: förhållningssätt, verktyg och metoder, [Ny], rev. [utg.], Skolverket, Stockholm, 2013SOU. Sverige. Delegationen för jämställdhet i förskolan., Jämställdhet i förskolan: om betydelsen av jämställdhet och genus i förskolans pedagogiska arbete: slutbetänkande, Fritzes offentliga publikationer, Stockholm, 2006 (Valda delar)http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/72/88/1a5ba502.pdf Artikelkompendium Referenslitteratur:FN´s Barnkonvention. Tillgänglig: http://www.unicef.se/barnkonventionen?gclid=CJWF8rHr4qECFZEo3wodCnJNIgLundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.), Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 3., [rev. och uppdaterade] utg., Natur & kultur, Stockholm, 2014Skolverket. (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94.Skolverket. (1998). Läroplan för förskolan (Lpfö 98). Skolverket (2011). Läroplan för förskolan Lpfö 98. (2., rev. uppl.) Stockholm: Skolverket.Skolverket. (2011). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11.Riddersporre, Bim., & Persson, Sven (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap. 1-4). (Valda delar) Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälle (ETS)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0002Seminarie och inlämningsuppgifterU G#3.50ObligatoriskH14 0003HemtentamenU G VG *4.00ObligatoriskH16 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Bo Jonsson, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2014-02-14Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2020-01-17