KURSPLAN Skolan och samhället: förr och nu 7,5 högskolepoäng The Swedish educational system and society, past and present Grundnivå, H0047N Version Höst 2014 Lp 1 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Höst 2015 Lp 2Vår 2016 Lp 3 - Höst 2016 Lp 1Höst 2016 Lp 2 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2020 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygskala U G VG * Ämne Historia Ämnesgrupp (SCB) Historia BehörighetGrundläggande behörighet samt Akademiska kurser motsvarande 60 hp inom lärarutbildning.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs ska studenten kunna: a) beskriva det svenska utbildningssystemets och lärarutbildningens historiska framväxt och förändring över tid. b) beskriva hur skolans arbete relaterar till ett demokratiskt samhällsskick och olika gruppers utövande av demokratiska rättigheter, c) beskriva hur samhällsförändringar påverkar innehållet i undervisning och hur skolans verksamhet är relaterad till olika typer av samhällen genom historien. d) redogöra för skolans värdegrund, begrepp såsom demokrati, jämställdhet och hållbar utveckling samt hur dessa skall genomsyra den praktiska verksamheten. e) uppvisa förmåga att med stöd i relevant forskning och skolans styrdokument ge exempel på hur verksamhet kan organiseras som väcker elevers intresse och engagemang kring värdegrundsfrågor. f) självständigt söka relevant kunskap i såväl tryckta som Internet -baserade källor och självständigt förhålla sig till och värdera stoff. g) att med hjälp av strukturerande termer såsom genus och etnicitet redogöra för och ge exempel på maktstrukturer i samhället och deras betydelse för skolans verksamhet.KursinnehållKursen består av två delar: 1) Förskola, skola och utbildning i ett historiskt perspektiv, 4,0 hp I denna del beskrivs huvuddragen i hur det moderna utbildningssystemet vuxit fram som en del i övergången från en kyrklig till en sekulariserad medborgerlig utbildningskontext. Särskilt behandlas skolans och förskolans framväxt och position i det svenska utbildningsväsendet i ett historiskt och nutida perspektiv. I sammanhanget berörs skolans anpassning till de olika grupperna representerade genom diskrimineringsgrunderna i lagstiftningen: kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsöverskridande identitet samt ålder. 2) Demokrati i teori och praktik, 3,5 hp I denna del behandlas utbildningssystemets betydelse i och för den demokratiska utvecklingen. I sammanhanget redogörs för de mänskliga rättigheternas historiska utveckling och uttryck under olika tidsperioder. Särskilt fokus läggs vid att presentera perspektiv på skolans demokratiska uppdrag. Olika teorier och uttolkningar av vad hållbar utveckling, demokrati, jämlikhet och jämställdhet kan betyda i praktiken för olika grupper diskuteras. Slutligen behandlas ur ett grundläggande didaktiskt perspektiv den praktiska tillämpningen av dessa värdegrundsfrågor. I samtliga moment läggs särskild vikt vid övning i att självständigt söka, värdera och kritiskt granska kunskap , samt vid förmåga att på korrekt svenska uttrycka sig i tal och skrift.GenomförandeUndervisningen består av föreläsningar och seminarieövningar.ExaminationKursen examineras muntligt och skriftligt. Kursbetyget (G eller VG) avgörs genom sambedömning av resultaten på samtliga moment. För att få G på kursen krävs G på samtliga moment. För att få VG på kursen krävs VG på den skriftliga hemtentamen. Moment 1 Skola, förskola och utbildning i ett historiskt perspektiv, 4.0 hp (U, G, VG) Momentet examineras genom hemtentamen. Moment 2 Demokrati i teori och praktik, 3,5 hp (U, G) Momentet examineras genom trådseminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.ÖvrigtDen student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS utbildnignsadministration eduets@ltu.se under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti. Delar av genomförandet av kursen kan komma att ske på engelska.ExaminatorPer-Olof GrönbergLitteratur. Gäller från Vår 2017 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Björneloo, Inger, Hållbar utveckling: Att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Liber, 2011Elenius, Lars, ”Språkstrategier bland tornedalingar och samer i norra Sverige under 1900-talet”. I Kvinnoforskningsnytt (nr.2, 2004) (nedladdningsbar)Elmeroth, Elisabeth. Etnisk maktordning i skola och samhälle. Studentlitteratur, 2011Hedlin, Maria. Jämställdhet – en del av skolans värdegrund. Stockholm: Liber, 2006Larsson, Esbjörn; Westberg Johannes (red.) Utbildningshistoria- en introduktion, Studentlitteratur, 2015. Olivestam, Carl E., Thorsén, Håkan. Värdegrund i förskola och skola, Remus 2011.Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Utbildningsdepartementet, Lgr 11.(nedladdningsbar) Ytterligare artiklar tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälle (ETS)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0002Seminarier och inlämningsuppgifterU G#3.50ObligatoriskH14 0003HemtentamenU G VG *4.00ObligatoriskV17 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Bo Jonsson, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2014-02-14Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2019-06-14