KURSPLAN Introduktion till informatik och digital tjänstedesign 7,5 högskolepoäng Introduction to informatics and service design Grundnivå, I0016N Version Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygsskala U G VG * Ämne Informatik Ämnesgrupp (SCB) Informatik/data- och systemvetenskap Ingår i huvudområde Informatik BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Kunskap och förståelse Efter godkänd kurs ska studenten kunna: Redogöra för vad informatikämnet och dess kärnbegrepp står för Beskriva och förklara hur tjänste- och produktbegreppen är relaterade till varandra Beskriva och förklara vad som utmärker digitala tjänster Redogöra för den historiska utvecklingen av tjänstesamhället Redogöra för vad akademiska studier innebär Färdighet och förmåga Efter godkänd kurs ska studenten kunna: Analysera digitala tjänster som fenomen och dess roll i dagens samhälle Tillämpa informationskompetens Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter godkänd kurs ska studenten kunna: Diskutera den digitala teknikens roll för informatik och tjänstedesign Kursinnehåll Denna kurs är en introducerande kurs till ämnet informatik och dess relation till tjänstedesign. I kursen är även akademiska studier och rapportskrivning områden som behandlas. Inom ramen för kursen lär sig studenten den historiska utvecklingen av ämnet och dess spridning till olika tillämpningsområden samt att diskutera kärnbegreppen inom ämnet. I relation till detta kopplas ämnet till tjänstedesign och den pågående digitaliseringen av samhället. Kursen omfattar även moment där studenten lär sig att analysera tjänster baserat på en vardaglig situation. Inom ramen för kursen diskuteras även den historiska utvecklingen av tjänstesamhället från före industrialismen till dagens digitala samhälle samt den roll digital teknik och tjänstedesign spelar i denna utveckling.Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Studenten deltar i olika undervisningsmoment som workshops, diskussionsseminarier, litteraturseminarier, självreflektioner samt föreläsningar. Studenten arbetar självständigt och tränas i att diskutera informatik och tjänstedesign från flera perspektiv. Under kursen redovisar studenten sitt arbete i kortare rapporter och presentationer. En del av kursen består i självreflektion där studenten analyserar sin egen vardag samt diskuterar och kritiskt reflekterar över tjänsters roll i denna. Studenten kommer även att självständigt identifiera relevanta frågeställningar i relation till området som sedan utgör underlag för diskussion. Mellan sammankomsterna kommunicerar studenterna med lärare och kurskamrater via e-post, en nätbaserad lärplattform och ett webbkonferenssystem. Lärplattformen används för att tillgängliggöra information, kursmaterial och uppgifter samt för att hantera inlämningsuppgifter.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. I denna kurs examineras studenterna genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i obligatoriskt diskussionsseminarium. I de individuella inlämningsuppgifterna examineras studenternas förmåga identifiera och formulera problemställningar. Studenten examineras även i att kritiskt diskutera och reflektera över olika situationer relaterat till tjänstedesign och informatik. I diskussionsseminarierna kommer studentens förmåga att analysera digitala tjänster och dess roll i dagens samhälle samt diskussioner om den digitala teknikens roll för informatik och tjänstedesign att examineras. Kursen har enbart individuella examinationsuppgifter (7,5 hp). Betygssättning sker enligt betygsskala U G VG. Samtliga ingående examinationsmoment ska vara avklarade för slutbetyg på kursen.ExaminatorMari RunardotterLitteratur. Gäller från Höst 2021 Lp 1 Titel: Tjänstedesign: principer och praktiker. Författare: Holmlid, S. & Wetter Edman, K. (2021) Förlag: Studentlitteratur, Lund. Titel: Kritiskt tänkande: utan tvivel är man inte riktigt klok (3:e upplagan)Författare: Eriksson, L. T. (2018)Förlag: Liber, Stockholm Titel: Tjänsteinnovation, Kap 1-5Författare: Kristensson P., Gustafsson, A., Witell, L. (2014)Förlag: StudentlitteraturISBN:9789144095127. Artiklar tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för system- och rymdteknik (SRT)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0002Individuella uppgifterU G VG *4.00ObligatoriskH22 0003Individuell inlämningsuppgiftU G VG *3.50ObligatoriskH22 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Bo Jonsson, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2013-02-18Revideradav Jonny Johansson, HUL SRT 2022-02-11