KURSPLAN Miljöanalys 7,5 högskolepoäng Environmental Analysis Grundnivå, M0002K Version Vår 2012 Lp 3 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Vår 2021 Lp 4Höst 2021 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2021 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygsskala G U 3 4 5 Ämne Miljöteknik Ämnesgrupp (SCB) Miljövård och miljöskydd BehörighetGrundläggande behörighet samt Behärskande av lösningsjämvikter i naturliga vatten motsvarande vad som ingår i kursen K0006K, Vattenkemi.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Kursen syftar till att skapa kännedom om olika befintliga verktyg för värdering av miljökonsekvenser, energiförbrukning, mm, beroende på olika processval, materialval etc, samt att kritiskt kunna granska de resultat som erhålls. Efter fullgjord kurs skall eleven kunna: • redogöra för tillvägagångssättet i livscykelanalys och miljökonsekvensbeskrivningar, • beskriva hur geografiska informationssystem används för att ta fram planeringsdata, • utföra enklare livscykelanalys, • upprätta delar av tekniskt underlag för bedömning av potentiell miljöpåverkan, • redogöra för och kritiskt förhålla sig till begreppet hållbar utveckling på nationell och global nivå; hur det uppstått, utvecklats över tiden, dess olika nutida definitioner, yttringar och etiska utgångspunkter, • förklara vilka ekonomiska rättsliga och politiska styrmedel som finns, såväl nationellt som internationellt och kunna kritiskt förhålla sig till deras utformning, begränsningar och tillämpningar visavi en hållbar utveckling av samhället generellt och teknikens utveckling och tillämpning specifikt. • Visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologist hållbar utveckling Kursinnehåll Kursen behandlar: Livscykelanalys. • Teoretiska aspekter på LCA: vilken typ av grunddata krävs, vilka antagande görs, hur påverkar detta resultatet av LCA? • PC-lektioner och PC-laborationer Geografiska informationssystem. • Vad innebär GIS, hur hanteras och utvinns information. • PC-lektioner och en PC-laboration Miljökonsekvensbeskrivningar. • När och hur upprättas MKB, vilket tekniskt underlag krävs, hur definieras samhällets intressen. • Social konsekvensbeskrivning • Rättssystemet kring miljöfrågor och MKB • Projekt Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Undervisningen består av föreläsningar, PC-lektioner, PC-laborationer och ett stort projekt. Föreläsningarna skall ge möjlighet för eleverna att kunna planera och utföra enklare analyser samt att kunna redogöra för teoretiska begrepp. PC-lektionerna ägnas åt att träna beräkningsprocedurer och tekniker. PC-laborationerna utförs gruppvis och introducerar inlämningsuppgifterna, som görs klara senare, och som tränar eleven att i grupp planera och utföra livscykelanalys och GIS-arbete samt att rapportera resultaten i tekniska sammanställningar. Projektet ägnas åt att i grupp beskriva, analysera, utvärdera, tolka, rapportera och presentera resultat för MKB utifrån ett processtekniskt datamaterial. Projektet avrapporteras vid två seminarietillfällen, där det första ägnas åt att inför andra grupper redogöra för datamaterialet och det planerade arbete. Grupperna får inför MKB företräda olika intressen: företag, samhälle, myndigheter etc, och skall utifrån dessa roller författa olika underlag och partsinlagor. Det andra seminariet ägnas åt redovisning av det utförda arbetet i form av en simulerad miljöprövning och där de olika grupperna får representera sina intressenter. Inlämningsuppgifter och projektrapporten skall vara tekniskt, statistiskt och språkligt korrekta. Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Inlämningsuppgifter, projektuppgift och seminarier är obligatoriska. Inlämningsuppgifter, seminarier och projekt bedöms med poäng inom dessa delar. Uppgifter och rapporter skall inlämnas inom föreskriven tid i annat fall sker avtrappning av max uppnåbara poäng på momentet. Den totala poängproduktionen ger totalbetyget för kursen, som ges med graderade betyg i skala U G 3 4 5. • För betyg 3 skall eleven kunna beskriva procedurer för och utföra rutinmässiga livscykelanalyser, GIS-extraktioner samt kunna beskriva gången i MKB. • För betyg 4 skall eleven kunna utvärdera och tolka LCA och GIS-data samt kunna redovisa resultat från MKB. • För betyg 5 skall eleven kunna tillämpa sina kunskaper på ett nytt datamaterial, tolka, rapportera och presentera resultatet samt försvara sina slutsatser. Obligatorisk närvaro vid första lektionstillfället. Övrigt Obligatorisk närvaro vid första lektionstillfället. ExaminatorJan RosenkranzLitteratur. Gäller från Höst 2021 Lp 1 Kompendiematerial från avdelningen. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för samhällsbyggnad och naturresurser (SBN)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0003InlämningsuppgifterG U 3 4 54.50ObligatoriskV15 0004ProjektG U 3 4 53.00ObligatoriskV15 Kursplanen fastställdav Eva Gunneriusson 2011-02-04Revideradav Biträdande huvudutbildningsledare Eva Gunneriusson, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser 2021-02-17