KURSPLAN Matematik för grundlärare F-3, del 2 15 högskolepoäng Mathematics for Compulsory School Teachers F-3, part 2 Grundnivå, N0001P Version Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 3Vår 2014 Lp 4 - Vår 2015 Lp 3Vår 2015 Lp 4 - Vår 2016 Lp 3Vår 2016 Lp 4 - Vår 2017 Lp 3Vår 2017 Lp 4 - Vår 2018 Lp 3Vår 2018 Lp 4 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Vår 2019 Lp 3Vår 2019 Lp 4 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Vår 2020 Lp 3Vår 2020 Lp 4 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2F Betygskala U G VG * Ämne Matematik och lärande Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen BehörighetGrundläggande behörighet samt Kursen förutsätter kunskaper motsvarande: U0024P VFU 2 U0018P Matematik för grundlärare F-3, del 1UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: • använda begrepp, symboler, representationsformer, regler och algoritmer som berörs i kursen, • lösa problem med ett matematiskt innehåll som berörs i kursen samt presentera och diskutera lösningen, • genomföra och presentera enklare matematisk argumentation, • analysera och problematisera verktyg för lärande i matematik, • använda programmering och tekniska hjälpmedel som verktyg i arbetet med matematiken, • problematisera matematikens språkliga kvalitéer och dess konsekvenser för lärande i matematik, • omsätta och problematisera kunskap avseende teorier om dokumentation, analys och bedömning av elevers matematiska förmågor. Kursinnehåll Matematiska förmågor. Matematikundervisning i förskoleklassen. Teorier om elevers lärande i matematik. Bedömning i matematik ur lärar-, elev- och undervisningsperspektiv. Problemlösning som verktyg för undervisning och en förmåga. Kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska aspekter baserade på olika teoretiska perspektiv. Digitala och analoga verktyg för undervisning i matematik, inklusive läromedelsanalys. Programmering som verktyg för matematikinlärning. Följande matematiska områden behandlas i kursen: Matematiska samband, Grundläggande algebra, Geometri, Kombinatorik, Statistik, Sannolikhet och Talteori. GenomförandeLärandeaktiviteter i kursen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar, seminarier och individuella studier av litteratur och artiklar. Studenten tar ansvar för inläsning enligt anvisningar, samt deltar i undervisningen genom att aktivt bidra med egna iakttagelser, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Utanför lektionstid deltar studenten vid studiegruppsarbeten av olika slag.ExaminationExamination sker genom skriftlig tentamen och individuella skriftliga kursuppgifter. I den skriftliga tentamen examineras mål 1-3, de övriga målen examineras genom skriftliga individuella uppgifter.ExaminatorMaria JohanssonLitteratur. Gäller från Vår 2020 Lp 4 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Björklund Boistrup, L, (2013) Bedömning i matematik pågår. LiberKarlsson, N. & Kilborn, W. (2015). Matematikdidaktik i praktiken: att undervisa i årskurs 1-6. Malmö: Gleerups Utbildning.Helenius, O. Johansson, M. (2018). Att bli lärare i matematik. Liber.Läroplanen för grundskolanYtterligare artiklar och utdrag kan tillkomma. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0005TentamenU G VG7.00ObligatoriskV20 0006Kursuppgifter AU G VG4.00ObligatoriskV20 0007Kursuppgifter BU G VG4.00ObligatoriskV20 Kursplanen fastställdav Monica Johansson, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2013-02-15Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2020-02-14