Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen ger möjligheter att fördjupa sina kunskaper om teorier och metoder i matematikdidaktisk forskning. Kursen passar för alla som vill skriva inför examensarbetet i matematik och lärande eller ska undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De forskningsmetoder som diskuteras under kursen är bland annat kontentanalys och grundläggande statistiska metoder. En introduktion till programvara SPSS ingår i kursen. Kursen handlar också om verktyg för läromedelanalys och utvärderingen av digitala inlärningsmiljöer. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
Kursen ger möjligheter att fördjupa sina kunskaper om teorier och metoder i matematikdidaktisk forskning. Kursen passar för alla som vill skriva inför examensarbetet i matematik och lärande eller ska undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De forskningsmetoder som diskuteras under kursen är bland annat kontentanalys och grundläggande statistiska metoder. En introduktion till programvara SPSS ingår i kursen. Kursen handlar också om verktyg för läromedelanalys och utvärderingen av digitala inlärningsmiljöer. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.