Utbwebben - defaultbild för kurser swe

Matematikdidaktik för ämneslärare 2

7,5 Högskolepoäng, Fortsättningskurs på grundnivå, N0007P
Kursen ger kunskap om olika metoder och teorier om undervisning i matematik samt programmering som verktyg i matematikundervisning. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.

De teorier som diskuteras under kursen är bland annat variationsteori och Talls och Vinners teori om begreppsdefinition och begreppsbild. Kursen handlar också om problemlösning som undervisningsmetod samt programmering, läromedel och programmering i matematikundervisningen. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment. 

Anmälan

Vill du veta mer om kursen?

I kursplanen beskrivs exempelvis kursens mål och innehåll samt kurslitteratur. Eftersom en kursplan kan förändras visas alltid information om när revidering har skett och för vilken period som kursplanen gäller för. Senast tio veckor innan kursstart skall en aktuell kursplan finnas publicerad.

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor

Q  Hittar du inte svaret på din fråga?

Frågor om kursen

Har du detaljfrågor om kursen som du inte hittar svar på under kurssidorna eller i kursplanen, tveka inte att kontakta oss.

Timo Tossavainen

Timo Tossavainen, Professor, Ämnesföreträdare för matematik och lärande

Organisation: Matematik och lärande, Pedagogik språk och Ämnesdidaktik, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0920-493698