Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen ger kunskap om olika metoder och teorier om undervisning i matematik samt programmering som verktyg i matematikundervisning. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat variationsteori och Talls och Vinners teori om begreppsdefinition och begreppsbild. Kursen handlar också om problemlösning som undervisningsmetod samt programmering, läromedel och programmering i matematikundervisningen. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
Kursen ger kunskap om olika metoder och teorier om undervisning i matematik samt programmering som verktyg i matematikundervisning. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat variationsteori och Talls och Vinners teori om begreppsdefinition och begreppsbild. Kursen handlar också om problemlösning som undervisningsmetod samt programmering, läromedel och programmering i matematikundervisningen. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.