Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
På många marknader finns det företag som kan utöva någon form av marknadsmakt. T.ex. karteller kan utöva marknadsmakt för att press upp prisnivån. I denna kurs analyseras sådana marknader.
Du kommer efter kursen att kunna redogöra för olika marknadsstrukturer och funktionssätt. Du får också en fördjupad förmåga att analysera hur olika marknadsformer påverkar prisbildningen samt hur olika strategival påverkar företaget och marknaden givet marknadsformen. Du lär dig också att tillgodogöra dig vetenskapliga artiklar och tillämpa dess innehåll. Kursen är en fördjupningskurs inom industriell organisation och behandlar marknader med imperfekt konkurrens. Olika oligopolmodeller analyseras vars marknadsutfall jämförs med monopol och fullständig konkurrens. Vidare analyseras marknadsmakt samt hur olika strategier som exempelvis prisdiskriminering, marknadsföring, sammanslagningar, investeringar, kapacitetsutnyttjande och teknisk utveckling påverkar markandsstrukturen. Kursen inkluderar även empiriska kvantitativa inslag där olika modeller tillämpas och utvärderas.
Möjligheten att ansöka om examensarbete inom området finns. Kontakta studievägledare för mer information om ansökningsförfarande samt behörigheter.
På många marknader finns det företag som kan utöva någon form av marknadsmakt. T.ex. karteller kan utöva marknadsmakt för att press upp prisnivån. I denna kurs analyseras sådana marknader.
Du kommer efter kursen att kunna redogöra för olika marknadsstrukturer och funktionssätt. Du får också en fördjupad förmåga att analysera hur olika marknadsformer påverkar prisbildningen samt hur olika strategival påverkar företaget och marknaden givet marknadsformen. Du lär dig också att tillgodogöra dig vetenskapliga artiklar och tillämpa dess innehåll. Kursen är en fördjupningskurs inom industriell organisation och behandlar marknader med imperfekt konkurrens. Olika oligopolmodeller analyseras vars marknadsutfall jämförs med monopol och fullständig konkurrens. Vidare analyseras marknadsmakt samt hur olika strategier som exempelvis prisdiskriminering, marknadsföring, sammanslagningar, investeringar, kapacitetsutnyttjande och teknisk utveckling påverkar markandsstrukturen. Kursen inkluderar även empiriska kvantitativa inslag där olika modeller tillämpas och utvärderas.
Möjligheten att ansöka om examensarbete inom området finns. Kontakta studievägledare för mer information om ansökningsförfarande samt behörigheter.