KURSPLAN Effektivt ledarskap 7,5 högskolepoäng Leadership skills Grundnivå, O0014N Version Höst 2007 Lp 1 - Vår 2008 Lp 4Höst 2008 Lp 1 - Vår 2009 Lp 4Höst 2009 Lp 1 - Vår 2010 Lp 4Höst 2010 Lp 1 - Vår 2011 Lp 4Höst 2011 Lp 1 - Höst 2011 Lp 1Höst 2011 Lp 2 - Vår 2012 Lp 4Höst 2012 Lp 1 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2019 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG * Ämne Ledarskap och organisation Ämnesgrupp (SCB) Ledarskap, organisation och styrning BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultatKursen vänder sig till den som i sin nuvarande eller framtida yrkesroll har eller kommer att ha en ledande funktion, och därför önskar utveckla sin kunskap och förmåga inom området. Efter avslutad kurs skall kursdeltagarna ha ökat sin potential för ett effektivt ledarskap i sin roll som ledare. Studenten skall efter avslutad kurs: Känna till centrala ledarskaps- och motivationsteorier samt kunna tillämpa dessa för analys av eget och andras ledarskap i olika situationer. Känna till centrala teorier inom området gruppbeteende och kunna tillämpa dessa för analys av faktorer av betydelse för grupprestation. Kunna analysera hur olika kulturella sammanhang och kris/förändring påverkar aspekter på ledarskap och gruppbeteende. Kunna, med stöd av teori, presentera egna reflektioner kring hur olika faktorer hos individer, grupper och organisationer utgör förutsättningar, eller hinder, för ett effektivt ledarskap. KursinnehållKursen bygger på tre till varandra relaterade moment, där hinder och förutsättningar för effektivt ledarskap utgör det genomgående temat. De tre momenten kan kortfattat beskrivas enligt följande: Moment 1: Ledarskap med utgångspunkt från ledarskapsteorier och motivationsteorier. Moment 2: Ledarskap med utgångspunkt från teori inom områdena gruppdynamik, grupputveckling och effektiva grupper. Moment 3: Ledarskap med utgångspunkt från situationsbaserad teori. Hur påverkas ledarskapet av sammanhanget, med betoning på situationsfaktorerna kultur och press (förändring/stress/kris)?GenomförandeUnder kursen arbetar kursdeltagarna med att utveckla sin förmåga att analysera och reflektera kring sitt eget och andras ledarskap. Med koppling till de tre momenten erbjuder vi kursdeltagare tre introduktions- och inspirationsföreläsningar. Dessa föreläsningar följs av obligatoriska lektionstillfällen där kursdeltagarna individuellt och i grupp diskuterar och utvecklar kursens genomgående tema med utgångspunkt från innehållet i respektive moment. Kursens seminarier, kopplade till de tre momenten, är kursens primära examinationstillfällen samtidigt som de utgör tillfällen för deltagarna att lära sig av varandras lösningar. Inför varje obligatoriskt tillfälle (lektioner och seminarier) skall kursdeltagarna förbereda sig genom att arbeta med individuella eller gruppuppgifter kopplade till de olika momenten.ExaminationKursen examineras genom godkänt genomförda obligatoriska moment (lektioner) samt genom godkända/väl godkända skriftliga inlämningsuppgifter och presentationer vid seminarier. Lektion och seminarium kopplat till moment 1 examinerar det första lärandemålet, lektion och seminarium kopplat till moment 2 examinerar det andra lärandemålet, medan det tredje lärandemålet examineras av lektion och seminarium kopplat till moment 3. Samtliga seminarier, med betoning på seminarium 3 examinerar det fjärde lärandemålet.ÖvrigtMer detaljerad information om kursens bakgrund, innehåll och genomförande presenteras i kursens studiehandledning, som finns tillgänglig för kursdeltagare via kursrummet i Canvas i samband med kursstart. Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETS utbildningsadministration eduets@ltu.se, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen. Detta gäller även student med platsgaranti.ExaminatorMats WesterbergÖvergångsbestämmelserKursen O0014N motsvarar kursen IEO346Litteratur. Gäller från Höst 2019 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Kurskompendium ”Effektivt ledarskap” Robbins, Stephen P. & Judge, Timothy (2017). Organizational behavior [Elektronisk resurs]. 17. ed. Boston: Pearson. ISBN: 978-1-292-14631-7Robbins, Stephen P. & Judge, Timothy (2017). Organizational behavior. 17th edition. [S.l.]: Pearson Education Limited. ISBN: 1292146303Ovanstående två publikationer har exakt samma innehåll – det enda som skiljer är formen (elektronisk / fysisk). Du väljer själv den version som passar dig bäst. Ytterligare litteratur kan tillkomma. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik och samhälle (ETS)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001Individuella uppgifter och gruppuppgifterU G VG *7.50ObligatoriskH07 StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Institutionen för Industriell ekonomi och samhällsvetenskap 2007-02-28Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2019-06-14