KURSPLAN Anestesisjukvård, Verksamhetsförlagd utbildning III 7,5 högskolepoäng Anaesthetic care, Practice III Avancerad nivå, O7077H Version Vår 2021 Lp 3 - Vår 2021 Lp 3Vår 2021 Lp 4 - Vår 2022 Lp 3Vår 2022 Lp 4 - Höst 2022 Lp 2Vår 2023 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2023 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1N Betygsskala U G# Ämne Omvårdnad Ämnesgrupp (SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap BehörighetO7009H omvårdnad inom akutsjukvård 7.5 hp M7001H medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp M7003H Medicinsk vetenskap inom anestesisjukvård, 7,5 hp Kursen kräver följande godkända prov: Modul 0001 Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp i kurs O7075H Anestesisjukvård, Verksamhetsförlagd utbildning I Modul 0001 Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp i kurs O7076H Anestesisjukvård, Verksamhetsförlagd utbildning IIUrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten kunna planera och självständigt genomföra generell anestesi till ASA I-II patienter vid planerade ingrepp. Vidare skall studenten planera, övervaka och självständigt ge sedering vid undersökningar, behandlingar, regionala och lokala anestesier. Studenten skall under handledning kunna genomföra generell anestesi av ASA III-V-patienter vid planerade samt akuta ingrepp samt ansvara för den anestesiologiska omvårdnaden. Studenten skall ansvara för patientens säkerhet och trygghet i samband med en anestesi, identifiera och förebygga risker för komplikationer perioperativt samt utföra omvårdnad i livets slutskede.Vidare ska studenten kunna leda omvårdnadsarbetet inom anestesisjukvård och argumentera för personcentrerad och jämställd vård. Med fokus på jämställdhet ska studenten kunna beskriva och analysera organisation och ledarskap inom akutsjukvården. Studenten skall visa självkännedom och empatisk förmåga, identifiera behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla sin kompetens samt kvalitetsutveckling för att kunna bedriva en säker vård. Vid stora olyckor och katastrofer ska studenten kunna tillämpa sina specialistkunskaper. Kunskap och förståelse Studenten ska efter genomgången kurs kunna: redogöra för samband mellan evidensbaserad vård och beprövad erfarenhet relaterat till patientens och närståendes behov, resurser, värderingar och förväntningar förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov, risker och medicinskt indicerade åtgärder i samband med anestesi Färdigheter och förmåga Studenten ska efter genomgången kurs självständigt kunna: ansvara för att systematiskt leda, planera, prioritera, fördela och samordna det anestesiologiska omvårdnadsarbetet i samverkan med andra yrkesgrupper visa självständighet i sin yrkesroll i samverkan med andra yrkesgrupper för en säker vård säkerställa informationsöverföring inom vårdteamet och till andra yrkesgrupper utifrån säker kommunikationsöverföring ansvara för och hantera medicinteknisk utrustning med ett patientsäkert tillvägagångssätt tillämpa sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer tillämpa relevanta lagar och författningar, samt lokala riktlinjer Värderingsförmåga och förhållningssätt Studenten ska efter genomgången kurs kunna: visa noggrannhet och omdöme i planering och genomförande av anestesiologisk vård och omvårdnad visa professionellt förhållningssätt och förmåga att kunna hantera komplexa situationer i samarbetet med patienter, närstående och andra yrkesgrupper kritiskt reflektera över befintliga rutiner och metoder och verka för anestesiologisk omvårdnad i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet kritiskt reflektera kring olika lösningar med etisk medvetenhet och ett vetenskapligt förhållningssätt visa självkännedom och empatisk förmåga ta ansvar i sin egen professionella utveckling genom identifiera och värdera egna behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens Kursinnehåll Anestesiologisk omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder med inriktning mot anestesisjukvård baserade på ett evidensbaserat arbetssätt för patienter som genomgår anestesi Etik Personcentrerad och jämställd vård Evidensbaserad omvårdnad Organisation och ledarskap inom akutsjukvård Anestesisjuksköterskans samordnande och arbetsledande funktion Aktuella lagar och författningar Dokumentation av vård och omvårdnad Vetenskaplig dokumentation och kritisk granskning Organisation och arbete vid stora olyckor och katastrofer utifrån anestesisjuksköterskans kompetensGenomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Undervisning och lärande sker genom egna studier, föreläsningar, studieuppgifter, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning under handledning. Deltagande i seminarier och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.Examination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Skriftlig tentamen och/eller seminarium Bedömning av yrkeskompetens Betygskriterier för G anges i studiehandledningen. Övrigt Kursen ges på avancerad nivå inom specialistutbildning till anestesisjuksköterska och är verksamhetsförlagd. Denna kurs, innehållande moment med verksamhetsförlagd utbildning (VFU-moment), omfattas av Särskilda regler för Verksamhetsförlagd utbildning enligt prefektbeslut vid Institutionen för Hälsovetenskap, Luleå tekniska universitet. Övergångsbestämmelser Utbildningsplanen gäller från höstterminen 2020 för de studenter som då antas till utbildningen. Utbildningsledare och ämnesansvariga beslutar om individuella studieplaner för studenter som antagits till tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt nuvarande utbildningsplan. Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna under första året efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för examination och sedan en gång per år ytterligare 2 år, baserade på den kursplan som gällde vid registreringen. ExaminatorUlrica StrömbäckÖvergångsbestämmelserKursen O7077H motsvarar kursen O7015HLitteratur. Gäller från Vår 2022 Lp 4 Edberg, A-K., Ehrenberg, A., Friberg, F, Wijk H. & Öhlén, J. (red.). Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården. (Senaste upplagan). Stockholm: Liber. (Lagar och författningar kan även hämtas via nätet)Henricson, M. (red.). Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.Hovind, I.L. (red.). Anestesiologisk omvårdnad. (Senaste upplagan) Lund: StudentlitteraturKvale, S. & Brinkmann, S. Den kvalitativa forskningsintervjun. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.Lindahl, S., Winsö, O. & Åkeson, J. (red.). Anestesi. (Senaste upplagan) Stockholm: LiberNilsson, H., Kristiansson, T. (2015). Katastrofmedicinsk beredskap: att leda sjukvård på ett särskilt sätt. Lund, Studentlitteratur.Wiklund Gustin, L. & Bergbom, I. (red.). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur AB.Willman, A. (red.). Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur. Vetenskapliga artiklar samt web-sidor tillkommer Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001Verksamhetsförlagd utbildningU G#6.00ObligatoriskV21 0002Tentamen och/eller seminariumU G#1.00ObligatoriskV21 0003Tentamen och praktisk examinationU G#0.50ObligatoriskV21 Kursplanen fastställdav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2020-02-21Revideradav Anna Öqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik 2022-02-11