KURSPLAN Reggio Emilia inspirerat lärande 15 Högskolepoäng Reggio Emilia and its Influence on Ways of Working Grundnivå, P0002P Version Höst 2007 Lp 1 - Vår 2008 Lp 4Höst 2008 Lp 1 - Vår 2010 Lp 4Höst 2010 Lp 1 - Vår 2011 Lp 4Höst 2011 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4 Kursplan gäller: Höst 2011 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Vald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G VG Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetGrundläggande behörighet, grundnivåSärskild behörighetLärarexamen med inriktning mot förskolan, fritidshem eller grundskolans tidigare år.Mål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs ska du som student utvecklat förmågan att kunna; - tillämpa pedagogik grundsyn/filosofi med inspiration från Reggio Emilio- analysera och problematisera ett utforskande arbetssätt och användandet av olika uttrycksformer med särskild focus på bild/IKT- arbeta med pedagogiskt dokumentation för att synliggöra olika läroprocesser hos barn/elever men även hos dig själv- synliggöra och beskriva hur barn konstrueras i nutida och historiskt perspektiv.KursinnehållReggio Emilias filosofi, arbetssätt, historik och kultur.Kunskapsbegreppet och dess problematisering.Synen på barnet och det etiska och pedagogiska förhållningssättet.Observation, dokumentation,Miljöns betydelse för lärandeReflektion och analys.Bilden som uttrycksformGenomförandeUndervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, övningar ochhandledning. Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för de studerandes tillägnande av kursens innehåll.ExaminationMuntlig och skriftlig presentation, litteraturseminarier, problematisering av kursinnehållet i form av grupparbeten. Kriterier för att uppnå kursbetyget G eller VG finns i studiehandledningen.Prov får göras om vid fyra tillfällen utöver det ordinarie.ÖvrigtDen som inte är personligen närvarande och ej heller kontaktat examinator eller ansvarig lärare vid det första kurstillfället, kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.ExaminatorIngmarie MunkhammarÖvergångsbestämmelserKursen P0002P motsvarar kursen PÄP637Litteratur. Gäller från Höst 2011 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Braxell, S. (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan / [Stina Braxell]. Stockholm: Lärarförbundets förlag.Colliander, M, Stråhle, L & Wehner-Godée, C (red.) (2010). Om värden och omvärlden: pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. 1. uppl. Stockholm: Stockholms universitets förlagNordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. (1. uppl.) Diss. Stockholm : Univ., 2004. Stockholm. Lenz Taguchi, H. (1997). Varför pedagogisk dokumentation?: om barnsyn, kunskapssyn och ett förändrat förhållningssätt till förskolans arbete. Stockholm: HLS.Wallin, K. (2003). Pedagogiska kullerbyttor: en bok om svenska barn och inspirationen från Reggio Emilia. Stockholm: HLS förl..Åberg, A. & Lenz Taguchi, H. (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (1. uppl.) Stockholm: Liber.Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärandeProv ProvnrTypHpBetyg 0001Lärande processer kursuppgifter7.5U G# 0002Fördjupningsarbete7.5U G VG Kursplanen fastställdav Institutionen för pedagogik och lärande 2007-02-28Revideradav Christer Wiklund, Prefekt vid institutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL) 2011-08-17