KURSPLAN Pedagogik A, grundkurs 30 högskolepoäng Education A Grundnivå, P0008P Version Höst 2007 Lp 1 - Vår 2008 Lp 4Höst 2008 Lp 1 - Vår 2009 Lp 4Höst 2009 Lp 1 - Vår 2010 Lp 4Höst 2010 Lp 1 - Vår 2012 Lp 4Höst 2012 Lp 1 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 4Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG * Ämne Pedagogik Ämnesgrupp (SCB) Pedagogik Ingår i huvudområde Pedagogik BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultatStudenterna ska kunna redogöra för och reflektera över hur samhällsvillkor och kulturmönster utgör grunden för pedagogiska processer och system. Studenterna ska kunna redogöra för några vetenskapliga synsätt och kunna tillämpa grundläggande vetenskaplig metod.KursinnehållMoment 1: Pedagogiska grundbegrepp, 7.5hp Momentet behandlar pedagogisk grundsyn och pedagogiska inriktningar, undervisning och pedagogiska förutsättningar för kunskapsutveckling. Moment 2: Samhälle, kultur och socialisation, 7.5hp Momentet behandlar fostran, socialisation i ett historiskt och kulturellt perspektiv. Moment 3 : Pedagogik i ett föränderligt samhälle, 7.5hp Momentet ger möjlighet för studenterna att välja inriktning utifrån fem områden: Pedagogik och arbetsliv Kulturförståelsens pedagogiska villkor Ledarskap och lärande organisationer Skola i ny tid Genusperspektiv på utbildning och kompetensutveckling. Moment 4 : Pedagogisk forskning, 7.5hp Momentet innehåller en introduktion till vetenskaplig metod och vetenskapsteori. Aktuell pedagogisk debatt behandlas.GenomförandePedagogik A är en helt nätbaserad kurs där det inte förekommer några fysiska träffar. Undervisningen sker genom lärplattformar såsom Canvas och Adobe Connect.ExaminationExaminationen sker i form av inlämningsuppgifter, hemtentamen och diskussionsforum. All examination sker i Canvas och Adobe Connect. Kriterier för kursbetyg anges i kursens Studiehandledning.ÖvrigtDen som ej har registrerat sig kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.ExaminatorKjell JohanssonLitteratur. Gäller från Höst 2019 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Gäller från Höst 2019 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Moment 1Burman, A. (2014) Pedagogikens idéhistoria. Lund: Studentlitteratur. Dysthe, O. (2003). Dialog, samspel och lärande. Lund: Studentlitteratur. -valda delar Forssell, A.(red). (2011). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. Valda delar Freire, P, (2000). Pedagogy of freedom. USA:Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Valda delar Kincheloe, J.L. (2007). Critical pedagogy in the twenty-first century. Ur: McLaren, P., Kincheloe, J.L. edit. Critical pedagogy. Where are we now? New York Oxford: Peter Lang. Finns som fil i Canvas. Kroksmark, T. (red). (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Nejadmer, R. Ett vidgat pedagogikbegrepp. Pedagogiska magasinet 2011-02-25 http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/02/25/vidgat pedagogikbegrepp Nilsson, P. (2007). Vad är pedagogik? Några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv. Pedagogiska institutionen. Umeå univ. Finns tillgänglig på nätet. Stensmo, C. (2007). Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Finns som fil i Canvas. Sundberg, D. (2015) Pedagogik som vetenskap: analys och argument. Växjö: Institutionen för utbildningsvetenskap, Linnéuniversitetet. https://www.diva-portal.org/smas/get/diva2:855664/FULLTEXT01.pdf. Säljö, R. (2015). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups. Malmö Wernersson, I. Genusperspektiv på pedagogik. http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800079367/isbn_91- 85027-44-8.pdf Referenslitteratur: Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ”Guide till referenshantering enligt APA-systemet”. Finns som dokument i kursrummet i Canvas under Kursmaterial. Referenslitteratur:Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ”Guide till referenshantering enligt APA-systemet”. Finns som dokument i kursrummet i Canvas under Kursmaterial. Moment 2 Arnman, Jönsson, Palme, Trondman (2006). Skola-fritid-framtid. Kap.2. Lund: Studentlitteratur. Finns som fil i kursrummet i Canvas. Bjerg, J. red. (2000). Pedagogik – en grundbok. Broady, D. kap.14 Kapital-begreppet somutbildningssociologiskt verktyg. S.435-470. Stockholm: Liber. Finns som fil i Canvas. Giddens, A. (2010) En skenande värld – hur globaliseringen är på väg att förändra våra liv. Stockholm: SNS förlag. Lalander, P., Johansson, T. (2012). Ungdomsgrupper i teori och praktik. Kap. 1, 5 och 6. Lund: Studentlitteratur. Nilsson, P. (1998). Fritid i skilda världar. Kap 2 och 7. Ungdomsstyrelsen. Finns tillgänglig på nätet. Olesen, S. & Pedersen, P. (2004). red. Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Valda delar. Lund: Studentlitteratur. Sjögren, A. (2003). Kulturens roll i identitetens byggande. Kapitel ur Ahmadi, N. (2003). Ungdom, kulturmöten och identitet. Stockholm: Liber. Finns som fil i Canvas. Moment 3 Valbara teman: Tema Ledarskap och lärande organisationer: Filstad, C. (2012). Organisationslärande: från kunskap till kompetens. Lund: Studentlitteratur. Jensen, M. ( 2016) Lärande och lärandeteorier. Lund. Studentlitteratur. Maltén, A. ( 2000). Det pedagogiska ledarskapet. Valda delar. Lund: Studentlitteratur. Strandin, B. 2008. Medarbetarperspektiv på delat ledarskap. D-uppsats. Göteborgs Universitet. Institutionen för socialt arbete. Finns tillgänglig på nätet. Svedberg, L. (2016). Gruppsykologi: om grupper, organisationer och ledarskap. ( 6:e rev uppl.) Lund: Studentlitteratur. Tema Skola i ny tid: Dweck, C.S. (2015) Mindset du blir vad du tänker. Stockholm: Natur och KulturGrape, M. (2015). Ny i klassen. Om införande och användning av pekplattan i skolan ur ett elevperspektiv. (Licentiatavhandling). Luleå: Luleå tekniska universitet. Håkansson, J. & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur. Selwyn, N. (2017) Skolan och digitaliseringen, blir utbildningen bättre med digital teknik. Göteborg: Daidalos förlag. Tema Mångkulturalismens pedagogiska villkor och konsekvenser: Bunar, N. (red.) (2015). Nyanlända och lärande- mottagande och inkludering. (1.utg.) Stockholm: Natur och Kultur. Jönsson, A., Rubinstein Reich, L. 2006. En yrkesidentitet i förändring? Invandrade lärares möte med den svenska skolan. Pedagogisk forskning i Sverige 2006 Årg 11 nr 2. Finns tillgänglig på nätet. Lorenz, H. & Bergstedt, B. (2006). Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Valda delar. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådet (2010). Nyanlända och lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 6:2010. Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.forskning.se/download/18.7d3d370412800b1f670800067/1387284163202/Rapport+6.2010.pdf Tema Pedagogik och arbetsliv:Andersson, C. (2012). Kunskapssyn och lärande - i samhälle och arbetsliv. Lund: Studentlitteratur. Granberg, O. & Olsson, J. (2009). Från lärandets loopar till lärande organisationer. valda delar. Lund: Studentlitteratur. Granberg, O. (2014). Lära eller läras-Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. Karlsson, L. 2005. En pedagogisk situation i förändring. Arbetet och den nya ohälsan. Pedagogisk forskning i Sverige 2005. Årg 10 nr 3-4. Finns tillgänglig på nätet. Tedenljung, D. (red.) (2008)Arbetsliv och pedagogik (2.uppl.) lund: Studentlitteratur. Tema Genusperspektiv på utbildning och kompetensutveckling:Connell, R. (2009). Om genus. (2., utvidgade och omarb. uppl.) Göteborg: Daidalos. Hirdman, Y. ( 2010). Genus om det stabilas föränderliga former. Johanneshov: TBP Nordberg, M. (2008). (red.) Maskulinitet på schemat. Valda delar. Stockholm: Liber Phoenix, A. 2004. Neoliberalism and masculinity. Youth &Society 2004: 36 http://yas.sagepub.com/cgi/content/abstract/36/2/227 https://www.genus.se/media/genusvetenskapens-pedagogik-och-didaktik-2012 https://www.genus.se/media/en-introduktion-till-genusvetenskapliga-begrepp-2016 https://www.genus.se/media/att-gora-verklighet-2017 Tema Lärande för hållbar utveckling:Palo, T. (2016). Från sopsortering till skateboardramp En studie i hur transformativt lärande kan leda till förändrat förhållningssätt och ökad handlingskompetens för hållbar utveckling. Luleå tekniska universitet institutionen för konst, kommunikation och lärande. http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1043790/FULLTEXT02.pdf. Tonell, L. (red.) (2016). Hållbar utveckling samhällsplanering, lokala villkor och globala beroenden. Johanssehov:MTM.Villanen. H. (2014). Our place, my future and their project. Reflecting children´s lifeworld in education for sustainable development. Doktorsavhandling, Uleåborgs universitet: Uleåborg http://herkules.oulu.fi/isbn9789526206042/isbn9789526206042.pdf Plus valbara 300 sid från en eller flera källor i anslutning till det tema du valt Litteratur för rapportskrivning: Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Patel, R. & Davidson,B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Guide till referenshantering enligt APA. Finns som fil i Canvas. Moment 4Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Patel, R. & Davidson,B. (2011). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Valda delar. Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. Trost, J. (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. Guide till referenshantering enligt APA. Finns som fil i Canvas. Forts. litteratur Moment 4: Två debattartiklar inom pedagogik samt en publicerad vetenskaplig artikel och en vetenskaplig rapport på D-nivå inom pedagogik. Välj helst artiklar/rapport från 2005 och framåt. Artiklar och rapport ska finnas tillgängliga på internet.Här nedan finns länkar till information om vad som är en vetenskaplig artikel: - Video-presentation om Vad är en vetenskaplig artikel? http://bridge.kib.ki.se/vetartikel/player.html - Skriftlig presentation av Vad är en vetenskaplig artikel? https://kib.ki.se/sites/kib.ki.se/files/A4_vad%20%C3%A4r%20en%20skaplig%20artikel%20-%20artikel_100708_0.pdf Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0009KursuppgifterU G VG *7.50ObligatoriskH15 0010KursuppgifterU G VG *7.50ObligatoriskH15 0011KursuppgifterU G VG *7.50ObligatoriskH15 0012KursuppgifterU G VG *7.50ObligatoriskH15 Kursplanen fastställdav Pedagogik och lärande 2010-08-07Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-06-17